Vildes julehjelp:

Reagerte etter «Debatten»: - Grusomt

Vilde Haagenrud bestemte seg for å gjøre noe da hun så «Debatten» forrige uke, i håp om å kunne hjelpe de som virkelig trenger det.

GOD HJELPER: Vilde Haagenrud har funnet en ny metode for å nå ut til flere som kan hjelpe innbyggere med dårlig råd. Foto: Fredrik Myhre
GOD HJELPER: Vilde Haagenrud har funnet en ny metode for å nå ut til flere som kan hjelpe innbyggere med dårlig råd. Foto: Fredrik Myhre Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forrige søndag dukket det opp en ny profil med navnet «Ønskelister» på Instagram.

- Meningen med profilen er å vise helt konkret hva de med lav inntekt ønsker seg.

Det sier kreatør Vilde Haagenrud (30) til Dagbladet. Den viser fram illustrasjoner av julegaveønsker fra trengende, som hun har funnet på Finn.no.

- At fattigdommen øker i en såpass godt rustet velferdsstat som Norge er helt grusomt og sjokkerende. Jeg kjenner også på en følelse av maktesløshet, for det er vanskelig å vite akkurat hvordan man kan hjelpe. Derfor lagde jeg «ønskelister».

Med illustrasjonene følger tekst fra Finn-annonsene, hvor personer har kommet med konkrete juleønsker.

Et av ønskene lyder slik: «Mamma (24) ønsker gave til sønn (4), som er veldig glad i Spiderman, bilder og julenisser.»

- Veldig trist

- Det er veldig lett å tenke at de som sliter økonomisk bare sparer litt på matbudsjettet og unner seg mindre luksus, men når man ser på annonsene på Finn.no, ser man at det er helt nødvendige ting som må prioriteres bort, sier Haagenrud.

På Instagram-innleggene ser man at juleønskene kan være enkle ting, som batterier og Zalo.

- Målet er å vise hvor mange vanlige mennesker som sliter og hva det gjør med hverdagen deres. Jeg synes det er veldig trist å se dette skje med flere og flere mennesker.

Hun har valgt å få ut Finn-annonsene om juleønsker på Instagram da det er en mer visuell kanal.

Dermed ser man raskere hva ønskene dreier seg om.

- Jeg håper alle som legger ut annonser på Finn får hjelp, og at ingen blir stående ubesvart. Sekundært håper jeg på litt mer raushet og forståelse for at andre ikke råd til ting vi kanskje tar for gitt, sier Haagenrud.

- For meg handler denne tiden om samhold, kjærlighet og dele glede med de rundt seg. Derfor ønsker jeg å bidra til at flere kan få kjenne på julestemning. Sakshis innlegg på Finn.no heter «Trenger du hjelp til Jul - en hjelpende hånd til Jul». Der skriver Skashi at hun ønsker å hjelpe de som trenger litt ekstra hjelp i førjulstiden, og som kanskje ikke gleder seg til jul. Video: Sondre Nodland / Lars Eivind Bones Vis mer

Tok valget etter «Debatten»

Hun forteller at det var forrige ukes program av «Debatten» som fikk henne til å lage Instagram-profilen.

- Kvinnen til stede gikk på arbeidsavklaringspenger, og hun nevnte en annonse hun hadde lagt ut på Finn, men hun hadde ikke fått noen respons, sier hun før hun fortsetter:

- Da gikk jeg inn på Finn selv, og så mange som ønsket seg noe til jul. Det var helt overveldende, og jeg tenkte at de her må nå ut til flere.

ET EKSEMPEL: Slik ser annonsene ut fra «ønskelister» på Instagram. Foto illustrert av Vilde Haagenrud.
ET EKSEMPEL: Slik ser annonsene ut fra «ønskelister» på Instagram. Foto illustrert av Vilde Haagenrud. Vis mer

Haagenrud røper at responsen for påfunnet hennes har vært enormt positiv. Hun har en helt klar formening om hvorfor.

- Man kan kjenne på maktesløshet når man hører om fattige i Norge. Vi hører om høye strømpriser, politikere som ikke gjøre nok, men det er ikke alltid lett å vite hvordan man kan bidra selv. Dette er en helt enkel og konkret måte man kan hjelpe andre, ved å gi bort noe man ikke trenger.

TOK PAUSE: Fredrik Solvang var tydelig beveget under Debatten tirsdag 15. november. Bilder med tillatelse fra NRK. Vis mer

Gjorde sterkt inntrykk på «Debatten»

Forrige tirsdag kom flere i økonomisk knipe til orde på Debatten – de som vanligvis ikke høres.

De satte ord på den fortvilte situasjonen og håpløsheten de står i hver eneste dag.

Flere av debattantene la fram budsjettene sine, hvor flere gikk i minus hver måned.

De delte også hjerteskjærende eksempler på hvordan hverdagen deres er.

Nesten én av fem nordmenn rapporterer om at de ikke har råd til minst ett materielt gode, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).

FORELDRE TRENGER HJELP: I Finn-annonsene har flere foreldre bedt om vanlige og nødvendige produkter til jula, for eksempel dagligvarer og bleier. Foto illustrert av Vilde Haagenrud.
FORELDRE TRENGER HJELP: I Finn-annonsene har flere foreldre bedt om vanlige og nødvendige produkter til jula, for eksempel dagligvarer og bleier. Foto illustrert av Vilde Haagenrud. Vis mer

Før Black Friday: - Skikkelig kontrast

Haagenrud synes det er ganske spesielt å se all reklamen for Black Week og Black Friday for øyeblikket.

Fokuset har sjelden vært større på fattigdommen i Norge. Samtidig lokker bedrifter over hele landet med billigere produkter for å få folk til å bla opp.

- Jeg synes temaet om fattigdom kommer i en interessant tid. På den ene siden blir vi bombardert med Black Week-tilbud i den materialistiske shoppe-bobla. På den andre siden øker antall trengende. Det er en veldig interessant kontrast, sier hun.

Hun håper det blir gjort flere tiltak raskt for å hjelpe de som virkelig trenger det.

- Det er en ond spiral. En regning spiser av den andre, og man får aldri hodet over vannet. Man ser aldri når og hvordan problemene skal løses. Men om man vil hjelpe trengende med julegaver kan man i alle fall gjøre det gjennom profilen jeg lagde, sier Haagenrud.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer