Regjeringen vil ha merking av retusjert reklame

Regjeringen vil merke all reklame med retusjerte personer. Barne- og familieministeren tror det vil bidra til å redusere barn og unges følelse av kroppspress.

SKAL MERKES: Regjeringen vil nå at retusjert reklame skal merkes. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
SKAL MERKES: Regjeringen vil nå at retusjert reklame skal merkes. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I forslaget, som nå sendes ut på høring, heter det at om kroppen til personen i reklamen er blitt justert, må reklamen merkes som retusjert. Dette innebærer endringer i markedsføringsloven.

– Barn og unge utsettes for et betydelig kroppspress gjennom sosiale medier og reklame. Å kjenne på kroppspress kan ha betydning for barn og unges psykiske helse. Forslaget om å merke retusjert reklame er ett av flere viktige tiltak for å redusere kroppspresset blant barn og unge, sier barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF).

Barne- og familiedepartementet opplyser at kravet om merking vil gjelde reklame på norske nettsider, i blader, aviser og lignende.

Kravet vil gjelde stillbilder, men ikke reklamefilmer, og ramme all reklame som retter seg mot norske forbrukere, uavhengig av om avsenderen er norsk eller utenlandsk.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer