- Dersom tele- og Internettselskapene ikke greier å markedsføre og tilby tjenesten innenfor denne betryggende rammen for forbrukerne, bør de heller vente med å lansere tilbudet til de har funnet en måte å sikre at forbrukernes rettigheter blir ivaretatt, sier Forbrukerombudet i en pressemelding.
Tve-egget sverd
Samtidig som Forbrukerombudet stiller seg positiv til økt konkurranse som følge av de nye tilbudene til forbrukerne, er han bekymret over enkelte sider ved IP-telefonitjenestene.
IP-telefoniteknologien er fremdeles i startgropen, og Forbrukerområdet mener man bør vente med å lansere flere tjenester i Norge dersom teknologien ikke er moden - og ikke alle kravene til forbrukerrettighetene som presiseres i ekom-loven blir møtt.
Videre melder Forbrukerrådet: Hvis tilbyderne av IP-telefoni ikke kan vente med å selge tjenesten til de kan være sikre på at hensynet til forbrukerne er ivaretatt, bør de bare få lov til å tilby tjenesten med den klare forutsetning at bransjen finner alternative løsninger som sikrer at forbrukerne ikke villedes med hensyn til sine rettigheter. Samtidig må bransjen forplikte seg til å gjøre hva den kan for snarest mulig å oppfylle forpliktelsene etter ekom-loven.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger