Irritasjonen over et produkt som ikke fungerer tilfredsstillende, er for mange det verste ved akkurat det - et produkt som ikke fungerer som det skal. Men det kan selvsagt også skape irritasjon å måtte bruke tid og penger på å returnere varen til forhandleren.
For det er ikke gratis å transportere produktet til den andre siden av byen - eller kanskje til en annen by - for å klage. Og det er heller ikke gratis å ta seg fri fra jobben for å rekke det, om åpningstidene gjør dette nødvendig.
Når det gjelder transportutgifter - og refusjon av disse - er Ikea en av de bedriftene vi har snakket med, som gjør det enklest for deg. Dersom du reklamerer på en vare kjøpt hos Ikea, kan du få kjøregodtgjørelse utbetalt på stedet.
Du får 3 kroner per kilometer, med en øvre grense på 500 kroner. Det er ingen krav til dokumentasjon. Det eneste du behøver å gjøre, er å huske å be om det ...
- IKEA er spesielle på mange måter, og tenker vel som så at så lenge de har butikker som ligger langt unna der folk flest bor, er det billigere å gi folk noen kroner, enn å krangle med alle, og vinne halvparten av sakene. Og den godviljen en de opparbeider seg er priceless, sier advokatfullmektig Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet til DinSide.no.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger