Reklamasjon på fall-, klem- og fuktskadet mobil er mulig

Butikken kan ikke bare anta at skader gir spesifikke feil i mobilen. Og selv om garantien er brutt, gjelder alltid reklamasjonsretten.

FORTVILET: Bjarne kan ikke forstå at batteriet Samsung Galaxy S-en hans ble skadet av fallet, og hadde håpet at Expert ville gi han reklamasjon. Slik gikk det ikke.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Thomas Marynowski/Privat
FORTVILET: Bjarne kan ikke forstå at batteriet Samsung Galaxy S-en hans ble skadet av fallet, og hadde håpet at Expert ville gi han reklamasjon. Slik gikk det ikke. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Thomas Marynowski/Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange er uheldige og skader mobilen sin. Fallskader, klemskader og fuktskader er ord som gjerne går igjen om du leverer den til reparasjon. Dette fører ofte til alvorlige feil, som du bare kan glemme å få reparert gratis på garantien eller reklamasjonsretten.

Men er det slik at alle feil på mobilen etter en slik skade, automatisk skyldes et tidligere uhell?

Nei.

Men du risikerer at alle forespørsler om gratis reparasjon fremover automatisk avvises på grunn av tidligere uhell.

Slik er du sikrest når du reklamerer – gjør det innen seks måneder!

Galaxy S-fall

Sommeren 2010 kjøpte Bjarne, som ikke ønsker å stå frem med fullt navn, en Samsung Galaxy S på Expert Klingenberg i Oslo. Det kunne vært en teknologisk solskinnshistorie, men slik ble det dessverre ikke.

  • Ett år etter kjøpet var Bjarne uheldig, og mistet mobilen i bakken fra omlag én meter. Skjermen fikk seg en liten sprekk, men telefonen fungerte ellers perfekt.
  • Våren 2012 begynte batteriet å bli svært dårlig. Bjarne forteller DinSide at han må lade telefonen flere ganger om dagen, og at den i løpet av én natt uten aktivitet går fra 100 prosent til 30 prosent. Altså langt fra det normale.
  • Også hjem-knappen begynte å fuske i den samme perioden.
  • I månedsskiftet mai/juni sendte han den tilbake til Expert for reparasjon. Dette var altså under to år etter kjøpet, så han håpet reklamasjonsretten ville hjelpe ham, i alle fall med batteriet, som han antok ikke hadde noe med fallet å gjøre.
  • Beskjeden fra Expert var dog en annen: En reparasjon ville koste han 2.027 kroner pluss frakt.
Forøvrig har Samsung Galaxy SII fått sin oppfølger – og den er bedre enn noensinne

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer