Reklame kan bli mindre tydelig

Nytt forslag til regelverk får Forbrukerombudet til å reagere.

Tror du noen har betalt oss for å bruke dette bildet? Svaret er selvsagt nei, men nye reklameregler kan gjøre det vanskeligere å vite med sikkerhet. Foto: colourbox.com
Tror du noen har betalt oss for å bruke dette bildet? Svaret er selvsagt nei, men nye reklameregler kan gjøre det vanskeligere å vite med sikkerhet. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du synes kanskje reklameinnslag på tv er irriterende støy. Likevel har vi i Norge relativt få innslag av tv-reklame sammenlignet med mange andre land. I tillegg har vi et skarpt skille mellom hva som er reklame og hva som er redaksjonelt innhold, slik at du skal vite med sikkerhet når det er et betalt reklameinnslag du ser på. Nå vil Kultur- og kirkedepartementet endre disse reglene.

Departementet foreslår i et høringsnotat å myke opp prinsippet om at det skal være et skarpt skille mellom redaksjonelle og kommersielle innslag i kringkasting (separasjonsprinsippet).

Endringen i kringkastingsloven vil kunne medføre at kringkasterne i enkelte sendinger kan benytte seg av nye reklameteknikker midt i sendingene. Når det gjelder mengden av reklame på tv, foreslår departementet at den skal forbli som den er.

Se reklamene som ikke er tillatt

Ønsker klart skille

Til nå har det vært et skarpt skille mellom redaksjonelle og kommersielle innslag i kringkasting, og reklame har også hovedsakelig vært sendt i blokker mellom programmene som har vært klart atskilt fra den ordinære programvirksomhet ved et særskilt lyd og bildesignal.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer