Du synes kanskje reklameinnslag på tv er irriterende støy. Likevel har vi i Norge relativt få innslag av tv-reklame sammenlignet med mange andre land. I tillegg har vi et skarpt skille mellom hva som er reklame og hva som er redaksjonelt innhold, slik at du skal vite med sikkerhet når det er et betalt reklameinnslag du ser på. Nå vil Kultur- og kirkedepartementet endre disse reglene.
Departementet foreslår i et høringsnotat å myke opp prinsippet om at det skal være et skarpt skille mellom redaksjonelle og kommersielle innslag i kringkasting (separasjonsprinsippet).
Endringen i kringkastingsloven vil kunne medføre at kringkasterne i enkelte sendinger kan benytte seg av nye reklameteknikker midt i sendingene. Når det gjelder mengden av reklame på tv, foreslår departementet at den skal forbli som den er.
Se reklamene som ikke er tillatt
Ønsker klart skille
Til nå har det vært et skarpt skille mellom redaksjonelle og kommersielle innslag i kringkasting, og reklame har også hovedsakelig vært sendt i blokker mellom programmene som har vært klart atskilt fra den ordinære programvirksomhet ved et særskilt lyd og bildesignal.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger