- Jeg gikk på Oslo S, og så at reklameskiltet til Peppes Pizza hadde krasjet, forteller Jeff Newman til Dinside.
- Da jeg nærmet meg skiltet begynte tekst å rulle over skjermen. Og jeg innså at det handlet om meg.
For på skjermen utenfor Peppes Pizza var det ikke lenger reklame for pizza som ble vist. Det var tekst, tall og data, av typen «male - young adult», «attention time», «smile» og «glasses».
Skiltet avslørte, uten å mene det, at et lite kamera på toppen analyserte fjesene foran.
- Det sjokkerte meg skikkelig. Jeg lurte på om alle rundt meg visste hva skiltet gjorde, og ville få det ut. Dette synes jeg folk burde få vite om, sier Jeff.
NB: Kameraene er nå fjernet, les vår oppfølgerartikkel her.
Sunn mat til kvinner
Jeff tok et bilde og la det ut på nettet. Det var slik Dinside ble klar over overvåkningsreklamen, for Peppes Pizza informerer praktisk talt ikke om hva som foregår.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger