Rekordmange ringer røyketelefonen

Tre ganger så mange ringer Røyketelefonen etter at røykeforbudet ble innført 1. juni.

Publisert
Sist oppdatert

Ifølge rådgiver Kristin M. Granborg i Sosial- og helsedirektoratet fører Høybråtens forbud til at mange vil stumpe røyken for siste gang.

- Mange ser på røykfrie serveringssteder som en anledning til å slutte. Uken før 1. juli hadde vi en dobling av antall innringere, og en uke etter røykefriheten ser en tredobling av antall innringere til Røyketelefonen, sier Granborg til Mozon.

- Vanligvis ringer det rundt 50 hver dag, men nå ringer det minst 150. Mange ber om veiledning til å slutte å røyke. De vil ha hjelp med motivasjonen.

Alle som ringer Røyketelefonen får først gode råd om røykeslutt, og så tilbud om oppfølging. Hvis de takker ja til det vil en røykeslutt-ekspert ringe tre ganger i løpet av ett år for å høre hvordan det går med røykeslutten.

- Av de personene vi følger opp ett år etter første kontakt slutter 30 prosent med sigarettene, sier Granborg.

Snusere er velkomneFolk som bruker snus kan også ringe. De vil på samme måte som røkere få den hjelpen de ber om, og vil bli oppfordret til å bruke andre nikotinsubstitutter.

De alle fleste som ringer er daglige røykere som vil ha tips, veiledning og støtte når de skal slutte å røyke, men mange ønsker også informasjon om tobakk og helseskader ved røyking.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer