I fjor sendte vi inn rekordmange tips til Skatteetaten om skatteunndragelser. Det bekrefter etaten i en pressemelding.
– Når folk deler informasjon med oss om forhold de mener vi bør ettergå, så har vi et godt system for å følge opp. Tips bidrar i mange tilfeller til at vi avdekker regelbrudd, og kan være en avgjørende brikke som gjør innsatsen vår mer treffsikker, sier Erik Nilsen, avdelingsdirektør i divisjon innsats i Skatteetaten.
Totalt mottok de 7641 tips om skatteunndragelser, som er en økning på 85 prosent sammenliknet med 2019.
De fleste av tipsene knytter seg til forhold i bygg- og anleggsbransjen, men Skatteetaten mottar også tips om forhold i serveringsbransjen, skjønnhetspleie og innen transport.

Tips relatert til coronastøtte
I tillegg ble de sendt inn 438 tips knyttet til offentlige støtteordninger i forbindelse med coronasituasjonen. Skatteetaten opplyser at en del av tipsene er blitt delt med andre offentlig etater, som politi, Nav og Økokrim for videre oppfølging.
– Tips har blant annet vært en god informasjonskilde for etatens kontrollarbeid i forbindelse med regjeringens kompensasjonsordning. Samtidig har vi ikke avdekket omfattende misbruk med de tiltakspakkene vi har ansvaret for, sier Nilsen i pressemeldingen.
Ny tipsløsning
I 2019 ble det opprettet en ny tipsløsning som skulle være enklere og mer brukervennlig enn den daværende løsningen. Nytt var at alle tipsene registreres, vurderes og håndteres gjennom et nasjonalt tipsmottak, og alle som sender inn tips, mottar en bekreftelse på det.
– Vi setter stor pris på informasjon som folk deler med oss. Når vi får detaljerte opplysninger om en sak, er det enklere å følge opp tipset. Av hensyn til taushetsplikten kan vi ikke dele informasjon om hvordan saken behandles videre, men alle innsendte tips blir vurdert, forteller han.