Strømpris

- Ren svindel

Skyhøye strømpriser skaper grobunn for nye svindelformer, blant annet den såkalte «Voltbox», advarer Forbrukerrådet. - Vi er legitime og lovlige, svarer selskapet.

SVINDEL: «I begynnelsen ble den holdt hemmelig for folk flest, fordi den ga vanlige familier muligheten til å spare inn på de månedlige energikostnadene sine. Voltbox (...) hindrer unødvendig strøm i å entre strømledningene og overbelaste nettverket». Høres dette for godt ut til å være sant? Det er fordi det er det. Foto: skjermdump
SVINDEL: «I begynnelsen ble den holdt hemmelig for folk flest, fordi den ga vanlige familier muligheten til å spare inn på de månedlige energikostnadene sine. Voltbox (...) hindrer unødvendig strøm i å entre strømledningene og overbelaste nettverket». Høres dette for godt ut til å være sant? Det er fordi det er det. Foto: skjermdump Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Noen som har Voltbox?? Svarer det seg?», spør en Facebook-bruker.

«Du må prøve den. Mandy og jeg bruker den. Den kutter virkelig strømregningene dine», svarer en annen. «Jeg bruker Voltbox. Så langt, så godt», svarer en tredje.

Facebook-siden kommentarene skal være skjermdumpet fra, har Dinside ikke lyktes med å finne igjen.

- Renspikket svindel

Og, synes du grammatikken er litt vel amerikansk? Det er nok fordi den såkalte Voltbox-en ikke er så fantastisk som det blir hevdet på produktets nettside, ifølge forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet:

- Nå som strømprisene er så høye, er det mange som vil tjene litt ekstra på det. Dette produktet er imidlertid renspikket svindel. Denne boksen vil verken redusere strømforbruket eller strømregninga din, advarer Iversen overfor Dinside.

Et raskt googlesøk viser at Voltbox bare er useriøse greier, fortsetter han, og påpeker:

- Hvis et tilbud er for godt å være sant, er det som regel det. Dessverre må det mer drastiske grep til enn å stikke en boks i kontakten for å få ned strømregninga.

Forbrukerjuristen anbefaler de som har gått i fella og kjøpt Voltbox med bankkort om å kontakte banken og be om å få tilbakeført pengene til kortet via kortreklamasjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer