Strømpriser

- Rett og slett et tiggerbrev

Meløy Energi-kunde har ingen sympati med strømselskapet. Samtidig oppfordrer selskapet kundene om å tenke godt gjennom tilbudet.

SKUFFET STRØMKUNDE: Martin Bratgjerd sier at han har ingen planer om takke ja til tilbudet om å kjøpes ut av fastprisavtalen. Foto: Privat
SKUFFET STRØMKUNDE: Martin Bratgjerd sier at han har ingen planer om takke ja til tilbudet om å kjøpes ut av fastprisavtalen. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Strømselskapet Meløy Energi har sendt ut brev og SMS til rundt 800 kunder der de tilbyr å kjøpe dem ut fra en fastprisavtale som kundene tegnet tidligere i år.

Årsaken er at selskapet taper store summer på å kjøpe dyr strøm og selge den rimeligere til fastpriskundene, i hovedsak på Øst- og Sørlandet.

Det var NRK som først omtalte saken.

STRØM: Mange kjenner på dyre strømpriser, men disse strømsparetipsene bør du holde deg unna. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks / Tryg Forsikring Vis mer

- Dum og dårlig

En som har mottatt både brev og tekstmelding fra Meløy Energi, er kunden Martin Bratgjerd. Han har ingen planer om hverken å svare eller godta tilbudet.

- Jeg syns ikke de fortjener noe svar. Det fremstår rett og slett som et tiggerbrev, sier han til DinSide.

Meløy Energi skriver på sine nettsider at fastprisavtalene vil bortfalle dersom de går konkurs og at det fører til at alle kunder må finne seg nye avtaler. Det er en bekymring Bratgjerd tar med stor ro.

Strømkunden mener at Meløy Energi prøver å få en slags sympati, noe han mener de ikke fortjener.

- Det er en dum og dårlig måte å behandle sine kunder på, sier han og legger til at han ikke er bekymret for at strømselskapet skal gå konkurs.

- Da finner jeg meg en spotavtale.

Bratgjerd tegnet strømavtalen i mars i år og den utløper juni neste år.

Ettersom han bor i en strømregion som har såpass høye strømpriser at det utbetales strømstøtte, hender det også at han går i pluss på strømforbruket sitt.

- I september lå strømregninga på rundt 900 kroner, og så var strømstøtten på rundt 1000 kroner, så det ble 100 kroner i pluss for den måneden, sier Bratgjeld.

Ber kundene bruke tida godt

Fastprisavtalen sikrer fastpriskundene strøm til 126 øre per kilowattime under avtaleperiode. I september var snittprisen snaut 450 øre per kWt i de sørlige strømregionene, noe som påvirker selskapet.

I februar fikk Meløy Energi hundrevis av nye kunder etter å ha satt ned prisen på fastprisavtalen. Kort tid senere måtte de stanse alt salg av strøm, skrev Avisa Nordland i mai.

- Vi tok feil når vi vurderte at kraftprisene ikke vil øke så voldsomt og så raskt, som vi har sett det siste året. De mange gunstige fastprisavtalene vi solgte medfører nå store tap for Meløy Energi. Om vi må fortsette å levere kraft til de av våre kunder som har inngått de aktuelle fastprisavtalene, så vil Meløy Energi etter all sannsynlighet ikke overleve vinteren, skriver Meløy Energi på sine nettsider.

Brukt dagen på å snakke med kunder

Rolf-Inge Sleipnes, styreleder i Meløy Energi, sier til DinSide at det er for tidlig å si om det er mange kunder som har takket ja til tilbudet.

- Det har gått ut mange brev, og disse er skreddersydd ut ifra forbruk og gjenværende avtaletid, så det er ulikt tilbud om kompensasjon fra person til person.

Brevene ble sendt ut i går, og i dag har mye av dagen for det lille strømselskapet handlet om å gi kundene svar på spørsmål de måtte ha og informasjon.

- Vi har stor respekt for at dette er kundenes valg. Dette er et tilbud de får og det er mange elementer som de må vurdere, så jeg tror det er lurt å ta seg tid før en konkluderer, sier Sleipnes til DinSide.

Kundene har frem til onsdag neste uke med å ta en avgjørelse. Sleipnes sier at det er viktig at kundene bruker tida godt.

- Vi har brukt mye tid på å utarbeide tilbudet til den enkelte kunde i forhold til forbruk og gjenstående løpetid på fastprisavtalen. Dette for at kundene på individuelt grunnlag skal kunne konkludere om hva som er riktig for dem. Jeg konstaterer selvfølgelig at det i media i dag er noen som står frem og anbefaler kundene våre til å si nei til tilbudet. Det uten at de ha innsyn i det enkelte tilbud til kundene da disse er forskjellige. Vi for vår del er trygge på tilbudet er et godt tilbud som i tillegg til å redde selskapet fra konkurs også ivaretar kundens rettigheter.

Har vært i dialog

- Det er det ikke bare vi som mener. Det er bare å vise til det Forbrukertilsynet sier, de kan ikke anbefale eller fraråde, men de har etter en tett og god dialog med Meløy Energi konkludert med at de anser at kundene blir godt ivaretatt ved at selskapet gir kundene dette tilbudet, hevder Sleipnes.

«Forbrukertilsynet har ingen anbefaling til kundene på om de bør akseptere tilbudet eller ikke – dette må den enkelte kunde ta stilling til om er ønskelig eller ikke. Forbrukertilsynet har imidlertid hatt tett og god dialog med Meløy Energi AS om tilbudet som fremsettes, og vi anser at kundene blir godt ivaretatt ved at selskapet gir kundene dette tilbudet», heter det i uttalelsen ifølge selskapets egen nettside.

- Dersom vi nå får til en avtale med alle fastpriskunder, da går vi ikke konkurs og slik vi ser det blir ikke kundene skadelidende. Vi er lite selskap og rundt 15 prosent av kundemassen har fastprisavtale i sør, så det er klart det gir store utslag for selskapet.

Styrelederen er også klar på at de ikke er i særstilling med hensyn til fastprisavtaler i sør, og han tror at mange i bransjen følger med.

- Det som er litt annerledes for oss er at vi et lite selskap som hører hjemme i nord og taper penger på fastprisavtaler med kunder i sør ,samtidig som inntektene på egen kraftproduksjon i nord har vært svært begrenset i 2022 som følge av at prisene på strøm i nord har vært veldig lave. Det gjør oss annerledes enn kraftselskapene i sør som har hatt god inntjening på egen produksjon i 2022.

- Vi har gått på en smell med fastpris i sør, men når vi først har kommet i denne situasjonen så har vi et ansvar for å sørge for at selskapet overlever.

Sleipnes understreker at dette er et frivillig tilbud.

- Kundene får gjøre den vurderingen de syns er best og så tar vi oppsummeringen onsdag i neste uke, avslutter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer