- De rike har alltid penger, men folk flest kommer nok til å kjøpe litt billigere varer fremover, sier Christian Poppe, forsker i Sifo (Statens institutt for forbruksforskning).
Amerikanske rikfolk strammer inn på innkjøpene av luksusprodukter, ifølge News-record.com.
I etterkant av finanskrisen har flere luksusprodusenter sett seg nødt til å kutte lagerbeholdningen, og forandre assortementet. Reklamebudskapet skal også ha blitt endret hos flere luksusprodusenter.
- Færre, men bedre ting, skrev juvel- og diamantprodusenten De Beers Group i sin siste kampanje forrige måned.
Les også: Lykken er en finanskrise
Samler brune papirposer
Det finnes fremdeles rikfolk som bruker 100.000 dollar på pelskåper og tusenvis av kroner på nye sko. Juvelèr Tiffany & Co åpnet nylig butikk i Ohio, og det skal ha vært stor trengsel blant de handlende. Og designvarer på tilbud går som varmt hvetebrød, skal man tro News-record.com.
- Jeg samler opp brune papirposer, sier Sara Albrecht, eier av designerbutikken Ultimo.
Hvorfor? Fordi kjøperne vil være diskrete når de kjøper varer fra henne. De vil ikke at vennene og naboene skal se at de kjøper designvarer i krisetid. Allikevel har Ultimos omsetning gått ned 20 prosent det siste året.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger