Selv om Vinmonopolet har en forventet nedgang, er det noen varer som øker mye på polet. Halvor Bing Lorentzen, pressekontakt i Vinmonopolet, opplyser til DinSide at salget av alkoholfrie varer fortsetter å øke.
- Det stemmer at salget av alkoholfrie produkter har hatt en økning i salget på Vinmonopolet den siste tida. Ser man på salget for første halvår i år mot i fjor, har det økt med over 20 prosent, sier han og fortsetter:
- Dette i et marked som generelt er synkende, i den forstand at totalt går volumet ned med 2,2 prosent første halvår i år mot i fjor. Denne nedgangen er som forventet, da vi fortsatt sammenlikner med et fjorår som i starten av året hadde restriksjoner på grunn av pandemien.
Nidaros omtalte salgsøkningen først.
- Trenden øker
Lorentzen mener at økningen kan ha flere forklaringer.
- Mest naturlig er det å se dette i sammenheng med en NOLO-trenden vi ser i samfunnet. NO (ikke noe alkohol) eller LO (lavt alkoholinnhold) er en del av et ønske om lysere, lettere og mindre alkoholholdige drikker.

Priseksplosjon
Han avslører også at de selges mer alkoholdige varer med mindre kalorier.
- Vi selger mer hvitvin, musserende og rosévin, produkter med mindre alkohol, sukker og kalorier enn mørkere og tyngre varer som rødvin og brennevin. Nå er rødvin fortsatt det vi selger mest av for halvåret, men trenden øker altså for det lyse og lette.
Forventer ny salgsrekord
Med den store pågangen forventer Vinmonopolet en ny salgsrekord.
- Vi regner faktisk med at vi kommer til å bryte en magisk grense i år på over 1 million liter solgte alkoholfrie produkter på Vinmonopolet. Dette vil i så fall være ny rekord.
Det er også første gang på 23 år at Vinmonopolet har solgt mer hvitvin enn rødvin i løpet av én kalendermåned. Lorentzen forklarer at endringen skyldes hetebølgen som herjet i juni.