Rives vekk: - Har stupt

- Vi fyller på fortløpende.

UTSOLGT: Grandiosa-tilbudet har fått fart på salget. Foto: Elisabeth Dalseg
UTSOLGT: Grandiosa-tilbudet har fått fart på salget. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Priskrigen fortsetter for dagligvarekjedene, og nå har Kiwi, Rema 1000 og Extra satt ned prisen på Pizza Grandiosa fra 59,90 kroner til 29,90.

DinSide har vært ute i flere butikker hvor det enten er helt tomt eller begynner å bli tomt for den folkekjære pizzaen.

Så det kan tyde på at forbrukerne har strømmet til butikkene for å kjøpe inn varen, og vi har spurt kjedene om de opplever stor etterspørsel.

- Fyller på fortløpende

Extra informerer om at de nå har økt bestillingene fra leverandør.

- Nordmenn spiser mest frossenpizza per innbygger i hele verden. Pizza er derfor et produkt som ofte er på tilbud, og når Extra har kuttet prisen kraftig merker vi ekstra stor pågang og forventer å selge mye Grandiosa framover, sier kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop.

Han fortsetter:

- Nå som priskonkurransen er tøff og prisene på Grandiosa har stupt, så kan vi ikke utelukke at enkelte butikker i korte perioder går tomme. Vi vet at Grandiosa er populært blant kundene og når vi har kuttet prisen på Grandiosa ved tidligere anledninger har vi solgt spinnville mengder.

Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør i Rema 1000, forteller at beholdningen vil variere fra butikk til butikk.

- Vi har fått billigere innkjøpspriser på blant annet Grandiosa i uke fire, og da gjør vi som vi alltid pleier - tar det rett ut til kunden i form av lavere priser i hylla. I og med at dette var ett lenge planlagt priskutt, så er våre butikker og distribunaler godt forberedt på større salg. Beholdningen vil variere fra butikk til butikk, spesielt på populære varer som vi har kuttet prisen på, men vi fyller på fortløpende og har godt med varer i beholdning.

Nora Mile Helgesen, kommunikasjonssjef i Kiwi, kommer med følgende kommentar:

- Salget har vært over all forventning. Butikkene våre får leveringer fortløpende, og prisene gjelder helt fram til 29. februar.

BORTE VEKK: Også på Kiwi var det utsolgt for Grandiosa. Foto: Elisabeth Dalseg
BORTE VEKK: Også på Kiwi var det utsolgt for Grandiosa. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer

- Hard konkurranse

DinSide har vært i kontakt med dagligvareekspert Odd Gisholt, tidligere professor ved BI, som velger følgende ord for å beskrive priskrigen som foregår nå:

- Nå er det kaos, forteller han.

Gisholt tror også det vil komme flere tilbud vår vei i dagene og ukene som kommer.

- Å fryse prisene er en ting, men å sette ned er noe annet. Nå er det en voldsom hard konkurranse, særlig mellom Kiwi og Rema, og Extra følger på.