Rives vekk: - Overraskende

Den alkoholdige varen forsvinner fort fra butikkhyllene. - Vi ble overrasket, innrømmer bryggeri-sjefen.

POPULÆRT: Det nye produktet har blitt veldig populært. DinSide fant det heller ikke. Foto: Martin Størbu
POPULÆRT: Det nye produktet har blitt veldig populært. DinSide fant det heller ikke. Foto: Martin Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi har et luksusproblem som må håndteres, forteller Morten Gran, administrerende direktør hos Grans Bryggeri, til DinSide.

Etter at Grans Bryggeri fra Sandefjord lanserte sitt eget Hard Seltzer-produkt har etterspørselen vært høy, forklarer Gran.

- Responsen har vært veldig bra etter produktet ble lansert i våres, som alltid er ønsket vårt når vi kommer med et nytt produkt. Vi er godt fornøyde.

Ifølge Wikipedia er produktet «Hard Seltzer» musserende alkoholvann som inneholder seltzer (vann med kullsyre), alkohol og ofte fruktsmak.

Sandefjords Blad omtalte saken først.

Utsolgt

Grans-sjefen kan innrømme at salgseksplosjonen kom brått på. Bryggeriet har nå solgt over 200 000 bokser, noe som de regnet med skulle holde i ett år.

- Vi tror vi skal klare å produsere nok framover, men det store salget var litt overraskende. Nå har vi økt egne prognoser, og da må vi skaffe nok råvarer og emballasje i takt med den store etterspørselen. Vi opplever at butikkene blir fort utsolgt, som jeg også tror ble litt overrasket over at produktet blir revet vekk.

HARD SELTZER: Her har vi Grans' Hard Seltzer-variant. Foto: Oda
HARD SELTZER: Her har vi Grans' Hard Seltzer-variant. Foto: Oda Vis mer

Gran legger til at de ikke ønsker å skuffe kundene og at de skal jobbe på for at butikkene skal slippe å bli utsolgt.

- Vanligvis tar det litt tid å få etablert et nytt produkt, men her har det gått mye fortere enn normalt, forteller han.

Grans-produktet er også utsolgt på nettbutikken Oda.

Salgsøkning på Vinmonopolet

Hard Seltzer er ikke det eneste produktet som er i vinden. I juli skrev DinSide om Vinmonopolet som nærmet seg ny salgsrekord på salget av alkoholfrie varer.

- Det stemmer at salget av alkoholfrie produkter har hatt en økning i salget på Vinmonopolet den siste tida. Ser man på salget for første halvår i år mot i fjor, har det økt med over 20 prosent, fortalte pressekontakt Halvor Bing Lorentzen til DinSide.

- Dette i et marked som generelt er synkende, i den forstand at totalt går volumet ned med 2,2 prosent første halvår i år mot i fjor. Denne nedgangen er som forventet, da vi fortsatt sammenlikner med et fjorår som i starten av året hadde restriksjoner på grunn av pandemien.

Han avslørte også at de selges mer alkoholdige varer med mindre kalorier.

- Vi selger mer hvitvin, musserende og rosévin, produkter med mindre alkohol, sukker og kalorier enn mørkere og tyngre varer som rødvin og brennevin. Nå er rødvin fortsatt det vi selger mest av for halvåret, men trenden øker altså for det lyse og lette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer