DinSide har tidligere skrevet om at det har vært salgsøkninger på flere ulike yoghurt-typer, og i juli var det Tines Yt-yoghurt som opplevde en voldsom økning på nesten 140 prosent.
Nå opplyser Opplysningskontoret for Meieriprodukter om en salgsøkning på både yoghurt og norsk ost.
- Totalt økte norsk yoghurt med 13,3 prosent og norsk ost med 6,6 prosent. I tillegg økte rømme, fløte og smør, heter det i pressemeldingen.

Fortviler etter Oste-VM: - Skandale
Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) trekker fram noen hovedårsaker til den positive økningen av yoghurtsalget.
- Vi tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende smaker på markedet - som i tillegg inneholder de samme gode næringsstoffene. På den måten blir produktene attraktive for flere forbrukergrupper.
I september informerte Opplysningskontoret for Meieriprodukter om at vi aldri har spist mer yoghurt.
- Vi har aldri spist mer yoghurt enn nå. Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser et historisk resultat på 31 millioner kilo første halvår 2023. God innovasjon forklarer mye av suksessen, står det i pressemeldingen.
Det meldes også om en økning på 12 prosent på mager cottage cheese.