Røyk og snus blir dyrere

Regjeringen foreslår å øke tobakksavgiften neste år.

LOGOFRI: Dagens røykpakker skal bort. Nå vil regjeringen innføre sigarettpakker og snusbokser uten logo og med helseadvarsel. Foto: COLOURBOX.COM
LOGOFRI: Dagens røykpakker skal bort. Nå vil regjeringen innføre sigarettpakker og snusbokser uten logo og med helseadvarsel. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I Stoltenberg II-regjeringens statsbudsjett kommer det fram at regjeringen ønsker å øke avgiftene på tobakksvarer med hele 5 prosent i 2010. Det vil gi staten en ekstrainntekt på 250 millioner kroner.

Se hva du kan spare på å slutte - sløsekalkulatoren avslører deg

Avgiftsøkningen blir begrunnet med at regjeringen ønsker å begrense de helsemessige konsekvensene forbundet med bruk av tobakksvarer, samt av hensyn til statens inntekter.

Regn ut: Mer eller mindre skatt i 2010?

Skrekkbilder

I går meldte Helse- og omsorgsdepartementet at røykpakker i fremtiden vil bli utstyrt med bildeadvarsler. Skrekkbildene vil vise skader i kroppen som følge av tobakksbruk.

- Forskning viser at bildeadvarsler er langt mer effektive enn tekstadvarsler. De er lettere å huske, kommuniserer helserisiko ved tobakksbruk tydeligere og øker motivasjon og intensjon i forhold til røykeslutt, sier statssekretær Ellen Birgitte Pedersen i Helse- og omsorgsdepartementet.

Bildene vil bli påbudt på røykpakker fra 1. juli 2011. Se noen av bildene her:

Som DinSide tidligere har skrevet, har Stortinget vedtatt å fjerne alle synlige tobakksvarer fra butikkhyllene allerede fra 1. januar 2010. Tobakksvarene må etter den datoen bli plassert under disk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer