Røykesluttmidler øker faren for krybbedød

Lenge har det vært kjent at røyking under svangerskapet øker risikoen for krybbedød. Men nå har forskere også funnet ut at nikotinholdige røykesluttmidler - som plaster og tyggegummi - kan være farlige.

Publisert
Sist oppdatert

Det er et nytt studie fra Karolinska instituttet i Stockholm og Pasteur instituttet i Paris som viser at også røykesluttmidler kan øke faren for krybbedød.

Krybbedød er det medisinske fenomenet som oppstår når en tilsynelatende frisk baby plutselig slutter å puste, eller dør uventet mens den sover. Hvert år dør en av 2000 babyer i Europa som en følge av dette. Forstyrrer signaler

Bakgrunnen for forskernes bekymring er tester utført på mus. Disse viser at nikotin forstyrrer de genetiske signalene som sender en alarm fra hjernen til nervesystemet, når noe stopper en person fra å puste normalt.Når signalsystemet virker vil en person vanligvis våkne opp og bevege seg, slik at han eller henne kan puste normalt igjen.

- Nikotin forstyrrer denne evnen til å regulere pusting under søvn, sier de svenske og franske forskerne.

Reseptoren, som utløser alarmen dersom oksygennivået blir for lavt, finnes både hos mus og mennesker. Men forskerne tror at den kan settes ut av spill dersom man jevnlig er utsatt for nikotin under fosterutviklingen.

I studiet undersøkte de mus hvor man på forhånd hadde fjernet reseptoren. Disse våknet ikke opp når pusten stoppet, og forskerne mener dette beviser hvor viktig varslingsmekanismen er for å alarmere kroppen når det oppstår mangel på oksygen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer