Ruter mener kundene må ta mer ansvar

- Setter seg ikke inn i reglene, sier informasjonssjefen.

Informasjonssjef Gry Isberg i Ruter ber kundene om å sette seg inn i reglene for bruk av elektronisk reisekort. Foto: Odd Morten Sørby / Ruter As, montasje: DinSide
Informasjonssjef Gry Isberg i Ruter ber kundene om å sette seg inn i reglene for bruk av elektronisk reisekort. Foto: Odd Morten Sørby / Ruter As, montasje: DinSide Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Innføringen av elektroniske reisekort i hovedstaden har mildt sagt vært problematisk.

Prosjektet skal ha kostet over 600 millioner kroner, blitt forsinket i en årrekke og har vist seg å ikke fungere slik det skal.

I flere medier har sinte kunder stått frem og fortalt at de har blitt bøtelagt av billettkontrollørene, selv om de angivelig har betalt for gyldig billett.

Siste nytt er at billettene skifter navn fra «Flexus» til «Reisekort», for å få folk til å glemme problemene.

- Bruker kortene feil

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg, sier de tekniske utfordringene er løst, og at eventuelle feil mest sannsynlig skyldes feil bruk av reisekortene.

- Vi har satt opp ekstra informasjon og laget nye brosjyrer som forklarer hvordan kortene skal brukes, sier Isberg til DinSide.

Hun er fortvilet over at så mange ikke gidder å lese denne informasjonen, og sette seg inn i reglene, men i stedet skylder på selskapet når noe går galt.

- Det som er veldig leit, er at folk kaster disse brosjyrene uten at de leser dem, sier Isberg.

Hun sier at utenfor kiosker som gir ut denne informasjonen, ender brosjyrene som regel opp i søppeldunket rett utenfor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer