Feriepenger 2019

Så mye får du i feriepenger

Fjorårets inntekt avgjør hvor mye du får utbetalt i sommer.

FERIEPENGEGRUNNLAGET: Dette tallet på lønnslippen din for desember i fjor, avgjør hvor mye du får utbetalt i feriepenger i år. Foto: Berit B. Njarga
FERIEPENGEGRUNNLAGET: Dette tallet på lønnslippen din for desember i fjor, avgjør hvor mye du får utbetalt i feriepenger i år. Foto: Berit B. Njarga Vis mer
Publisert

Mens ferie er en lovpålagt rettighet for arbeidstakere, er feriepenger avhengig av at du faktisk hadde inntekt i fjor.

Feriepengene regnes ut fra feriepengegrunnlaget ditt for 2018, som du finner på lønnslippen for desember samme år.

Så fort du har fått desemberlønna på konto, kan du med andre ord regne ut hvor mye du får i feriepenger den påfølgende sommeren.

Sjekk feriepengegrunnlaget

Feriepengegrunnlaget består av alt arbeidsvederlag som er utbetalt i opptjeningsåret, skriver Finans Norge.

På årets siste lønnsslipp finner du det totale feriepengegrunnlaget i et eget felt. Med dette tallet som utgangspunkt kan du regne ut hva feriepengene blir i 2019.

Feriepengegrunnlaget vil normalt være lavere enn den totale lønnen for 2018, fordi det ikke er alle utbetalinger man får beregnet feriepenger av.

Hva er prosentsatsen for feriepengene?

Feriepengene skal ifølge ferieloven være minimum 10,2 prosent av feriepengegrunnlaget, men for arbeidstakere over 60 år skal satsen være minimum 12,5 prosent.

Har du en tariffavtale gjennom jobben som sikrer deg fem ferieuker, er satsen 12 prosent, og 14,3 prosent for de over 60 år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer