Så mye fett kan du spise

Vet du når du bør stoppe?

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er du opptatt av hvor mange kalorier du får i deg, og hvor de kommer fra? Da er det greit å vite at ett gram fett inneholder dobbelt så mange kalorier som ett gram karbohydrater eller proteiner.

Hva kan du om fett? Test deg selv her!

I næringsdeklarasjonen på matvarer skal det stå hvor mye fett varen inneholder, og i noen tilfeller vil det også stå hvor mye av fettet som er av det umettede eller mettede slaget, og hvor mye som er transfett.

Les også: Dette spiser du 3 kg av i året

Godt og dårlig fett

Umettet fett er den gode fettypen. Du finner den i for eksempel nøtter, avokado, laks og olivenolje.

Mettet fett og transfett bør du ikke få i deg for mye av. Mettet fett kan øke kolesterolnivået ditt, og dermed øker risikoen for slag og hjertetrøbbel.

Transfett har enda verre egenskaper: Det øker nivået av det dårlige kolesterolet (LDL), og senker nivået av det gode kolesterolet (HDL). Forskning tyder dessuten på at transfett i tillegg til å øke risikoen for hjertesykdom også gjør deg mer utsatt for diabetes type 2, tarmkreft og brystkreft.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.