Prisvekst på matvarer

Så mye har det økt

Disse matvarene har økt mest i pris.

PRISVEKST: Ost og ostemasse har økt med 11.6 prosent på ett år ifølge SSB. Foto: Malin Iden
PRISVEKST: Ost og ostemasse har økt med 11.6 prosent på ett år ifølge SSB. Foto: Malin Iden Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De fleste har nok merket seg at prisen på varer øker. Mange matvarer har også blitt dyrere det siste året.

Dette kan forklares med en generell prisvekst i resten av verden, samtidig som prisene i verdikjeden har økt.

- En måte å se dette på er å sette det i historisk perspektiv. Dette er den sterkeste veksten vi har sett siden 80-tallet, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Grunnleggende kostnadskomponenter har økt en god stund.

- Enkelt forklart henger det sammen med en kostnadsøking i hele kjeden for matproduksjon. Matråvarer har steget internasjonalt, fortsetter han.

ARTIG METODE: Hvis du vil unngå at det bruser over når du skal helle deg et glass brus bør du sjekke ut dette tipset! Programleder: Embla Hjort-Larsen. Video: Dennis Appelong Hagbru / Håvard Bjørnerem. Vis mer

Dette har økt mest

Prisen på hermetisk frukt eller det som går under kategorien konversert frukt og fruktbaserte produkter har økt med 34,1 prosent på ett år. Kaffe er også noe av det som har steget mest i pris med 28 prosent.

HERMETISK FRUKT: Prisen på konservert frukt og fruktbaserte produkter har økt kraftig det siste året. Foto: Malin Iden
HERMETISK FRUKT: Prisen på konservert frukt og fruktbaserte produkter har økt kraftig det siste året. Foto: Malin Iden Vis mer

- Vi ser blant annet at hermetisk frukt er noe av det som har økt mest i pris. Vi vet ikke helt hvorfor, men en mulig hypotese er at jordbruksvarer har økt i pris, det samme har også emballasjen som metaller og aluminium, forklarer Kristiansen.

Endret forpakningen

Til tross for at konsumprisindeksen på egg har sunket med - 0,6 prosent, har noen butikker gjort andre grep. Forrige uke skrev DinSide om Kiwis egne Elderado-egg som koster fem kroner mer enn de gjorde i juni. I tillegg har pakket gått fra å inneholde 18 til 12 egg.

- De bruker et fenomen som kalles «knapt merkbar forskjell»-fenomenet fra psykologien. Og det handler nettopp om at kunden ikke skal merke det, sa professor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole til NRK forrige uke.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer