Hvert kvartal sjekker vi i Dinside prisene på mobilabonnement, og da med fokus på hvor mange gigabyte med data du får for pengene.
Men, som mange har erfart: Det kan påløpe flere kostnader enn månedsprisen når man bruker telefonen, enten man ferierer i et land utenfor EU eller bare bruker mer data enn det som er inkludert i kvota.
I en serie artikler fremover skal vi ta et nærmere dypdykk i prisene som ikke står med like stor skrift på mobiloperatørenes forsider, og først ut er hva det koster å gå over den inkluderte datakvota.

Kaster du bort hundrelapper hver måned?
Vi har sett på operatørenes «vanlige» abonnementer som er tilgjengelig for alle (ikke egne ung-abonnementer og den slags), og da med utgangspunkt i et 5 GB-abonnement, eller det nærmeste vi kom dersom operatøren ikke tilbyr 5 GB. Priser og informasjon er hentet inn fra operatørenes nettsider 20. januar 2020.
Struping eller ikke?
For deg som liker forutsigbarhet på mobilregninga, er kanskje dette punktet det viktigste – hva som skjer om du bruker opp datakvota på abonnementet ditt.
Med struping mener vi at farten begrenses når du har brukt opp kvota, der du kun kan utføre helt elementære ting på nett, men der du ikke blir fakturert for videre bruk. Dermed kan du selv avgjøre om du vil betale for ekstra data og dermed full fart igjen, eller om du klarer deg de siste dagene av måneden til kvota nullstilles. Selv om ordet struping høres dramatisk ut, er det altså noe vi anser som positivt. Operatørene kaller det gjerne «datakontroll» eller lignende.
Alternativet er at datatrafikken løper videre, der du blir fakturert per brukte megabyte, opp til en makspris enten per dag eller per måned. Selv om de fleste operatører varsler deg når du nærmer deg oppbrukt kvote, kan denne varslingen være såpass forsinket at du allerede har passert grensa, og flere av operatørene understreker at denne varslingen kun er ment som en ekstraservice.
Så – la oss se hvilke operatører som struper og hvilke som ikke gjør det:
Struping? | |
Chili | Ja |
Fjordkraft | Nei/ja |
Gudbrandsdal | Ja |
Happybytes | (Ikke aktuelt) |
Hudya | Ja/nei |
Ice | Ja |
Mycall | Ja |
Onecall | Ja |
Saga | Nei |
Sponz | Nei/ja |
Talkmore | Nei/ja |
Telenor | Nei/ja |
Telia | Ja |
Telipol | Nei/Ja |
Xplora mobil | Nei/Ja |
For operatører merket med «ja» blir altså hastigheten sterkt redusert når du har brukt opp datakvota, typisk til 40 eller 64 kbps, altså hastighetsmessig sammenlignbart med en gammel ISDN-linje. Men husk at dagens nettinnhold, med mye bilder og video, gjør at det vil føles enda tregere enn det gjorde den gangen du hadde ISDN hjemme. Fordelen er imidlertid at du altså ikke blir fakturert noe ekstra.

Struper de hastigheten, tar det over 3 minutter å laste én nettside
Mange operatører har fått «nei/ja» i høyre kolonne, som da betyr at de i utgangspunktet ikke struper trafikken og dermed fakturerer videre, men der de tilbyr struping av farten (og ingen videre kostnader) som en ekstratjeneste du kan aktivere via kundesidene hos operatøren eller i operatør-appen. Det er noe vi vil anbefale deg å gjøre. Likeledes blir Hudyas «Ja/nei» at datakontroll som standard er aktivert, men der den kan slås av for løpende fakturering.
Saga mobil tilbyr ingen mulighet for ikke å bli overfakturert om du passerer månedsgrensen.
Som du ser, har vi skrevet «ikke aktuelt» på Happybytes' Flex-abonnement. Det er fordi dette er et abonnement som automatisk justerer prisen ut fra hvor mye du bruker, i stedet for at du forholder deg til en gitt kvote og pris.

- Datapakker er å spille bingo med regningen
Så mye koster overforbruket
I tabellen under finner du operatørene som i utgangspunktet tar betalt for videre bruk utover kvota, med mindre du sperrer for det, som nevnt over.
Prisene er da per megabyte du bruker ekstra:
Pris per MB | |
Fjordkraft | 0,99 |
Hudya | 0,99 |
Saga | 0,39 |
Sponz | 1,24 |
Talkmore | 0,99 |
Telipol | 0,99 |
Xplora mobil | 0,89 |
Her er Sponz dyrest, med 1,24 kroner per megabyte.
Heldigvis har alle operatørene en makspris for databruk over kvoten. De fleste stopper å fakturere deg når du har nådd 399 kroner i løpet av faktureringsperioden, som du da typisk når etter rundt 400 megabyte overforbruk. Deretter blir du ikke fakturert videre for overforbruket, men hastigheten strupes til slutt hos de fleste når du har brukt én gigabyte for mye.
Som du ser er prisen per megabyte lavere hos Saga, og her er også maksprisen på 199 kroner - halvparten av de andre.
Talkmore har valgt en annen makspris-variant. Der blir du ikke fakturert mer enn maks 49 kroner per dag for å gå over kvota, og trafikken strupes først etter 9,5 gigabyte overforbruk i løpet av faktureringsperioden. Det kan være fordelaktig om det er få dager igjen av måneden i det du går over, men kan også potensielt bli veldig dyrt om overforbruket inntreffer tidlig.
Men samtidig – har du brukt opp kvota halvveis i måneden, er det kanskje bedre å bytte til et abonnement med mer data, og det lar Talkmore deg gjøre også midt i måneden.
Fyll på med datapakker
Mer økonomisk kan det fort bli om du heller kjøper ei datapakke dersom du har brukt opp kvota.
Her er prisene på de to rimeligste datapakkene fra hver operatør. Samtlige operatører som tilbyr datapakker har 1 GB-pakke som den minste, mens den neste pakken varierer noe i størrelse:
Pris, 1 GB | Neste pakke | Pris | |
Chili | 98 | 3 GB | 179 |
Fjordkraft | 99 | 3 GB | 199 |
Gudbrandsdal | 79 | 3 GB | 139 |
Happybytes*** | 17 | 3 GB | 51 |
Hudya | 99 | 5 GB | 199 |
Ice | 79 | 3 GB | 179 |
Mycall | 79 | 3 GB | 149 |
Onecall* | 69/79 | 3 GB | 139 |
Saga | 99 | 5 GB | 199 |
Sponz | 99 | 3 GB | 199 |
Talkmore | 79 | 3 GB | 149 |
Telenor** | 99 | 6 GB | 200 |
Telia | 99 | 5 GB | 199 |
Telipol | 99 | 5 GB | 199 |
Xplora mobil | - | - | - |
Som du ser, varierer prisene stort sett fra 79-99 kroner for en ekstra gigabyte. Blar du opp et par hundrelapper, vil du få fra 3-6 gigabyte ekstra, avhengig av operatør.
Hva gjelder Onecall* tilbyr de en autopakke-ordning, der du sparer ti kroner på en gigabyte-pakke mot at den automatisk aktiveres i det du går over kvota (og igjen og igjen om du bruker opp datapakken).
Telenor** har en lignende ordning, med «data reload», der du automatisk får fylt på like mye data som du har i abonnementet mot halve månedsprisen. Som nevnt har vi tatt utgangspunkt i 5 GB-abonnementer (eller det nærmeste vi kom), så for Telenors del blir det da et priseksempel med 6 GB medium-abonnementet som er å finne i tabellen.
For Happybytes*** del har vi kun sett på hvor mye dyrere månedsavgiften blir fra 5 til 6 GB forbruk og fra 5 til 8 GB. Som du ser dreier det seg om 17 kroner per ekstra gigabyte.
Xplora mobil har ingen informasjon om priser på datapakker på sine nettsider, noe de heller ikke hadde tidligere da de het Pepcall, men det skal kunne bestilles i appen deres.
Hva gjelder varigheten på disse datapakkene, gjelder det for de aller fleste av operatørene at eventuelt ubrukt data fra disse pakkene blir med videre i data rollover-ordningen. Unntakene er Chili, Talkmore og Telia (30 dager) og Telenor (ut neste måned). Hudya og Telipol (samme eier) oppgir ingen varighet på datapakkene på sine nettsider.
Gledelig tendens
En gledelig tendens er at nesten alle operatørene nå tilbyr muligheten for å legge inn sperrer på de vanlige abonnementene, slik at man ikke blir fakturert ekstra om man bruker opp kvota, noe som kan være spesielt hendig om mobilabonnementet skal være til et barn.
Sist vi sjekket var det langt fra alle som tilbød en slik ordning, og noen bare på enkelte typer abonnementer, som gjerne kostet mer.
