Så mye søvn trenger du

Ti timer eller holder det med sju?

Får du nok søvn? Husk at søvnmangel kan øke risikoen for flere sykdommer, og for overvekt.  Foto: Colourbox
Får du nok søvn? Husk at søvnmangel kan øke risikoen for flere sykdommer, og for overvekt. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi får hele tiden høre fra ekspertene hvor viktig det er med nok søvn og at søvnmangel kan øke risikoen for sykdom - for lite søvn knyttes blant annet til økt risiko for høyt blodtrykk, hjertesykdom, diabetes og kreft. For lite søvn kan dessuten gi overvekt.

Men hvor mye søvn er egentlig nok søvn?

Det er vanskelig å si hvor mye søvn hver enkelt person trenger, da behovet kan variere, men det er noen retningslinjer.

Les også: Våkn opp uten vekkerklokke

Noen trenger 11 timer, andre 7-8

- Noen studier antyder at eldre personer trenger mindre søvn, ifølge Live Science, men de fleste tenker vel det motsatte - at eldre må sove mer?

Her er retningslinjene til Mayo Clinic, som er et amerikansk klinikk-nettverk:

Barn under skolealder: 11 timerBarn i skolealder: 10 timer Les: Slik får du barnet til å sovneUngdom: 9 timer Les også: - Legg dem før klokken 22Voksne: 7-8 timerEldre: 7-8 timerTi tips for bedre søvn

- En god måte å sørge for at de eldre får sove godt om natten, er å begrense tiden de sover på dagen, ifølge en ny studie som er publisert i tidsskriftet Sleep.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer