Salgsvarer kan gi hodebry

Betal med kredittkort – eller la være å handle i det hele tatt.

Publisert
Sist oppdatert

Det er forskjell på salg og salg, det vil si på salg og opphørssalg. Det fikk en kunde nylig erfare da hun kjøpte nye vintersko med 30 prosent avslag.

Etter at to ulike par i samme modell gikk i stykker etter kort tid, så ikke kunden noen annen råd enn å prøve å få pengene tilbake. Å motta et tredje par sko, som antakelig ville ha nøyaktig samme produksjonsfeil, var ikke interessant.

Salgsvarer kan selvsagt byttes som andre varer dersom varen er ødelagt eller har feil eller mangler. Det var bare én hake: Dette var et opphørssalg.

Det eneste tilbudet kunden fikk fra butikken, var å velge seg noe annet, fra det nå sterkt utplukkede vareutvalget, til samme pris.

>>> Ikke la deg lure av salgsplakater

Har sitt på det tørre

Forbrukere som handler på opphørssalg, mister altså muligheten til å reklamere.

– Hvis det er slik at butikken er konkurs, og den nå selger ut for å dekke regningene, så er det slik at et krav etter forbrukerkjøpsloven må gå gjennom loven, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Konkursloven har klare regler for hvem som skal dekke tapet sitt når noen går konkurs.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer