Samarbeider for å redusere kjøpepress mot barn i idretten

Mens noen gleder seg, irriterer andre seg over reklame og oversponset idrett. Nå retter Norges Idrettsforbund, Norges Olympiske Komité og Forbrukerombudet søkelyset mot dem som ikke har samme evnen til å filtrere ut reklame og hissig markedsføring, nemlig mindreårige i idrettsnorge.

Publisert
Sist oppdatert

Som en del av barne- og familiedepartementets tiltaksplan mot kommersielt press mot barn og unge har de nå utarbeidet retningslinjer som skal bidra til å redusere det kommersielle presset mot mindreårige i idretten.

- Idretten har en stor og viktig plass i barns oppvekst. Det er viktig at idrettsorganisasjonene gjør sitt for å hindre at barn og unge blir utsatt for uheldig markedsføring i idretten, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

De nylig utarbeidete retningslinjene setter klare rammer for hva slags markedsføring som kan rettes mot barn i idretts-sammenheng, og hva slags markedsføring som kan iverksettes gjennom de forskjellige idrettsaktivitetene.

Her er tiltaksplanen i korte trekk:

Markedsføring rettet mot mindreårige underlegges en strengere vurdering etter markedsføringsloven enn markedsføring rettet mot voksne.

  • Markedsføringen skal ikke utnytte mindreåriges manglende erfaring og naturlige godtroenhet, eller på andre måter være egnet til å være villedende.
  • Markedsføringen skal tydelig fremstå som markedsføring og ikke være vanskelig å gjenkjenne og identifisere på grunn av utforming, presentasjon eller sammenblanding med andre elementer.
  • Markedsføring som er egnet til å skape et urimelig kjøpepress skal unngås.
  • Markedsføringen skal ikke oppfordre til lovbrudd, farlig atferd eller brudd med vanlige sikkerhetsnormer.
  • Markedsføring som etter sin utforming eller innhold kan skape redse, angst eller frykt, eller som bruker virkemidler som kan virke skremmende skal unngås.
  • Markedsføring som bruker aggressive virkemidler som spiller på vold, sex eller bruk av rusmidler skal unngås.
  • Markedsføring av produkter som alkohol, tobakk og ulovlig pornografi er forbudt.
  • Det skal ikke sendes direktereklame til mindreårige for produkter eller tjenester som ikke er ment for denne aldersgruppen.
Her kan du lese hele dokumentet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer