Samlet 18.000 underskrifter for trikken

Publisert
Sist oppdatert

Nesten hver dag i hele sommer har Trafikkaksjonens folk stått i Oslo sentrum og samlet inn underskrifter for blant annet å gjenopprette Kjelsåslinjen. Denne uken kunne de levere hele 18.000 underskrifter til Oslos sentrale styresmakter.

Vi møtte formann Kjell Haaland under iherdig innsamling av underskrifter på Egertorget, omringet av eldre ungdom.

DS: Bruker du selv trikken?KH: Ja, jeg bruker trikken hver dag, jeg.

DS: Hvorfor?KH: Fordi jeg kan reise oppe i dagen, ikke inne i en tunnel. Dessuten er det god plass på trikken, og rolig atmosfære.

DS: Men trikken er jo ofte forsinket - særlig i rushtiden?KH: Ja. En forutsetning for at trikken skal holde tidene er at den får egne traseer og at den favoriseres i lyskryss.

Daglig leder i Trafikkaksjonen, Pål Jensen, kommer inn i samtalen:

DS: Krever ikke de tunge trikkene mye energi pr personkilometer?PJ: Det samlede energiforbruket er uinteressant her. Bussen går på diesel - trikken bruker elektrisk kraft. Vi ville hatt tilstrekkelig kraft hvis vi ikke hadde eksportert 10 TWH til utlandet hvert år.Transportøkonomisk Institutts miljøhåndbok dokumenterer at trikken gjennomsittlig bruker mindre energi enn bussen pr. personkilometer i bytrafikken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer