Sannheten om sit-ups

Gir sit-ups og andre mageøvelser flatere mage?

HJELPER IKKE: Hundre sit-ups hver dag kan ikke alene gi deg flatere mage, slår treningseksperten fast. Foto: Science Photo Library
HJELPER IKKE: Hundre sit-ups hver dag kan ikke alene gi deg flatere mage, slår treningseksperten fast. Foto: Science Photo Library Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Begynner buksa å stramme i livet? Ligger alle de tettsittende overdelene innerst i klesskapet?

Da er sit-ups og andre mageøvelser IKKE løsningen.

Les også: Derfor er du oppblåst7 treningsmyter som gjør vondt verreEr personlig trener verdt pengene?

Umulig «punktslanking»

- Du vil ikke få en flatere mage av å ta hundre situps hver dag, sier Anne Mette Rustaden til DinSide Helse.

Rustaden er fagadministrativ førstekonsulent og fysioterapeut ved Norges Idrettshøgskole (NIH) og kjent som treningsekspert på Vektklubb.no.

- Du må gjerne gjøre mageøvelser, det fungerer fint som et supplement til den øvrige treningen. Men det alene vil ikke gi deg en smalere midje.

- Det går ikke an å «punktslanke» seg, slår hun fast.

Den eneste oppskriften

- Fett må forbrennes bort. Det betyr at du er nødt til å bruke mer energi enn du tar inn - og dét regelmessig i en lengre periode, forklarer Rustaden.

Det betyr å spise sunt, variert og ofte – i tillegg til å være fysisk aktiv. Men ønsker du resultater, er tålmodighet et nøkkelord.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.