Svindel

Sara (25) ble svindlet

Sara Rognlid (25) ble lurt på appen Tise, og lurer på om det har blitt for enkelt for svindlere.

Foto: Privat
Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tise har blitt en av Norges største plattformer for kjøp og salg av second hand. Appen har mest fokus på klær, og ønsker hovedsakelig å påvirke folk til å være mer bærekraftige, og til å kjøpe brukt.

Du logger inn med din egen profil, og får din egen profil-feed. Appen kan minne litt om en kombinasjon av Finn og Instagram, der en kan publisere klær, møbler eller andre ting som en ikke bruker lenger.

Men, som alle andre steder på internett er det ikke alle som er ærlige.

Svindel på Tise er et problem som brukere stadig rapporterer. En av de som har opplevd dette er Sara Rognlid (25).

Skal ha svindlet flere

Hun skulle kjøpe en veske til en svært billig penge. Rognlid kommuniserte fint med selger, og de avtalte at hun kun trengte å betale halve beløpet, til hun hadde mottatt varen. Dette gjorde hun aldri.

Hun betalte 1000 kroner via bankoverføring, etter selgerens ønske. Rognlid sier det allerede da burde ringt flere varsellamper.

- Man har så lyst at det skal være sant!

Veska kom aldri i posten, og Rognlid mistet kontakten med selgeren.

Selv om beløpet kun dreide seg om noen hundrelapper, valgte Rognlid likevel å oppsøke politiet. Etter flere avhør fikk Rognlid vite gjennom et brev i posten, at de skal ha funnet gjerningspersonen. Vedkommende skal ifølge politiet ha svindlet et titalls andre personer.

For enkelt?

Rognlid tror det er for enkelt for svindlere å svindle på apper som Tise.

- Det er jo bare å opprette en ny bruker når man blir rapportert, sier hun.

Selma Haaland (23) Markedskoordinator i Tise, sier at det er svært synd, og at de tar svindel veldig seriøst.

I takt med at Tise vokser blir de også et mer attraktivt mål for svindlere. Tise jobber kontinuerlig med å gjøre det vanskelig for dem å misbruke plattformen deres. Økning i svindelforsøk krever mer av både fra Tise som aktør og at de har en sikker løsning, men også at brukerne er bevisste.

Anbefaler dette

- Vi oppfordrer alle til å benytte seg av vår integrerte løsning for frakt og betaling. Da håndteres både forsendelsen og betalingen gjennom oss, og pengene holdes trygt inntil kjøper har mottatt og godkjent varen. Med denne løsning blir både kjøper og selger beskyttet dersom noe skulle oppstå.

Haaland sier at svindlere alltid finner en måte. De har opplevd at folk har prøvd å svindle andre ved å enten ta samtalen videre på Facebook, eller sendt linker til falske nettsider, og liknende. Haaland synes det er veldig viktig å påpeke at kjøpere aldri må trykke på linker i meldingsloggen.

- Tise opererer ikke med linker som tar deg ut av appen i forbindelse med betaling. Dette er veldig viktig å understreke. Alt vi gjør er inne i Tise. Hvis noen prøver å dra kjøper ut av Tise er ikke det oss.

Økning i svindelforsøk

Tise har sett en økning i forsøk på utspekulerte svindelforsøk de siste årene. Rognlid ble et av ofrene for dette i 2020. Siden dette har Tise satt inn en rekke forebyggende tiltak og utvidet Tise supportavdelingen. Haaland sier at support også jobber mye mer effektivt enn før. De passer også på å lage innhold med viktig info til både Instagram og selve Tise-appen.

- Vi ønsker at «tiserne» våre skal føle seg trygge når de bruker plattformen vår. Vi er derfor opptatte av å informere om hvilke tegn de bør se etter, om de er bekymret for svindel.

Det tryggeste er i følge Tise, å bruke deres betalingsløsning. Tise har også utviklet en chat-bot som kan hjelpe med mindre ting. Slik har de mer tid til større saker på support.

- Se hvor mye info du får av selger. Hvor enkelt det er å prate med dem. Hvis de er troverdige vil de svare fort, og ha flere vurderinger. Hvis du ser at de har null vurderinger, og har lagt ut veldig dyre ting, kan det fort være svindel.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer