Fra og med 1. desember i år reduserer Sas EuroBonus-opptjeningen med over 90 prosent ved kjøp av deres billigste flybilletter, melder forbrukerportalen Dinero.

- Her tar SAS ulovlige gebyr
Tidligere i år fikk også brukere av kredittkortet Bank Norwegian Visa beskjed om at Norwegian endret sin bonusopptjening for poengene CashPoints, som kundene tjener ved vanlig bruk av kortet.
Ifølge pressekontakt Knut Morten Johansen i Sas, er det kun de billigste billettene som påvirkes av flyselskapets kommende endringer.
- De billigste flybillettene er i dag så rimelige, at reisende i praksis får rabatten med én gang ved kjøp, sier Johansen.
Sas mener dette er en trend
Prisutviklingen på billetter har over tid gått kraftig nedover, hvilket har gjort at flyreiser over lange avstander i dag er tilgjengelig for mange flere enn bare for få år siden, legger han til. Opptjening av EuroBonus-poeng skjer også på veldig mange andre områder enn bare flyreiser.

6 ting du bør vite om barnet ditt skal fly alene
Derfor mener Johansen at de nye bonusratene stemmer bedre overens med hva kundene faktisk betaler for, og han tror ikke det vil påvirke kundenes kjøpsmønster.
- Noen reaksjoner har vi fått, da opptjening av EuroBonus-poeng er noe mange er opptatt av. Likevel har det ikke vært mange klager, hvilket nok bekrefter at kundene ser logikken bak, sier pressekontakten.
- Kundene har forståelse
Som sagt, ble Bank Norwegians CashPoint-opptjening endret fra 1. august i år.
Da ble, blant annet, poengopptjeningen halvert fra 1 til 0,5 prosent etter en årlig omsetning på 100.000 kroner med kredittkortet Bank Norwegian Visa. I tillegg ble FullFlex- og LowFare-opptjeningen redusert fra henholdsvis 20 til 10 prosent og 5 til 4 prosent. Samtidig har kundene ikke lenger mulighet til å tjene poeng gjennom kjøp av billetter hos konkurrerende flyselskaper.

Norwegian-reisen blir billigere med hotell inkludert
- Det var det viktig for oss at endringene ikke skulle treffe det store flertallet av kundene våre, sier Kai-Morten Terning i Bank Norwegian.
Han forsikrer, imidlertid, at de ikke kommer til å endre poengopptjeningen ytterligere med det første, og at det virker som om kundene forstår hvorfor de seneste endringene har trådt i kraft.
- Noen har nok sagt opp, men ikke flere enn vanlig. Vi har fremdeles en stor vekst i antallet nye kunder til Norwegian-kortet i hele Norden, sier han.