Medlemskap på treningssenter

Sats tilbakebetaler medlemmer for digitalt abonnement

Dette skjer etter at Forbrukertilsynet varslet millionbot til treningssenterkjeden tidligere i høst.

NYE RUTINER: Alle landets treningssentre åpner i dag dørene med nye og strengere regler for å hindre smitte. Vis mer
Publisert

Nå har Sats besluttet å tilbakebetale medlemmene sine for det digitale treningsabonnementet de flyttet dem over til mens treningssentrene var stengt tidligere i vår.

Kompensasjonen vil tilbys medlemmene som ikke har brukt det digitale tilbudet, eller som i begrenset grad har benyttet seg av det.

Dermed unngår samtidig Sats millionboten Forbrukertilsynet truet dem med tidligere i høst:

Ble flyttet over på online training enten de ville eller ikke

La oss spole tiden tilbake og se på hvorfor Sats risikerte bot på hele to millioner kroner for brudd på markedsføringsloven:

  • Da coronaviruset «kræsjet» hverdagen vår, ble flere tjenestenæringer stengt på dagen, deriblant treningssentrene.
  • I slutten av mars varslet derfor treningssenterkjeden Sats medlemmene sine om at de ble overført til et nytt, midlertidig, digitalt medlemskap for 199 kroner måneden mens treningssentrene var stengt. Dette skjedde automatisk, med mindre kundene valgte en alternativ kompensasjonsmulighet hos Sats.
  • Forbrukertilsynet mottok raskt klager fra fortvilte medlemmer av treningskjeden som fortalte at de ikke rakk å svare på e-posten fra Sats som informerte om flyttingen fra fysisk til digitalt abonnement, at de ikke mottok e-postene, eller at de ikke forsto at dette var noe de måtte svare på for å unngå å bli avkrevd betaling for digitalt medlemskap.
  • I behandling av denne saken, konkluerte dermed Forbrukertilsynet med at Sats innførte et nytt produkt som kundene ikke tidligere hadde inngått avtale om, og at selskapet derfor hadde brutt markedsføringsloven når de krevde betalt av sine medlemmer uten å ha innhentet aksept fra kundene.
  • Videre fikk Sats varsel om forbudsvedtak med tvangsmulkt i august hvis de fortsatte å kreve utestående betaling for det digitale medlemskapet - hvorpå treningskjeden bekreftet at de frafalt disse kravene.
  • Forbrukertilsynet har også vært opptatt av at det ryddes opp overfor de forbrukerne som allerede hadde betalt det digitale medlemskapet, men ikke tatt det i bruk - og det har altså ordnet seg nå.

Før helga ble det sendt ut nyhetsbrev fra Sats med tilbud om at medlemmene kan kreve kompensasjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer