Satte opp prisen - doblet salget

Etter at Biltema satte opp prisen fra 29,90 til 39,90 kroner, føk salget i været.

Jan-Reidar Andreassen, daglig leder hos Biltema på Alnabru, opplevde at salget av malerullsett ble doblet etter at Biltema satt opp prisen med 33 prosent.
Jan-Reidar Andreassen, daglig leder hos Biltema på Alnabru, opplevde at salget av malerullsett ble doblet etter at Biltema satt opp prisen med 33 prosent. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Normalt pleier det å være slik at en vare selger bedre jo billigere den er. Men som kjent - ingen regel uten unntak. Vi har nemlig snakket med Biltema, som kan fortelle en merkelig historie. Biltema selger nemlig et malerull-sett bestående av en rullebøyle, en malerull og et rullekar. Dette settet ble i utgangspunktet priset til 29,90 kroner.

Men til tross for en svært konkurransedyktig pris, syntes den norske Biltema-ledelsen at salget gikk overraskende tregt. Og i vår kom de opp med en oppsiktsvekkende strategi - de økte prisen med 10 kroner - 33 prosent - til 39,90.

Fordoblet salg

Prisøkningen ble innført i sammenheng med den nye Biltema-katalogen som ble sluppet i mars i år. Og det skulle raskt vise seg at den originale strategien fungerte meget godt. I januar, februar og mars 2009 ble det solgt henholdsvis 302, 299 og 333 malerull-sett i Biltemas varehus på Alnabru i Oslo. I april derimot, endte salget opp på hele 569 enheter. I mai, juni og juli ble det solgt henholdsvis 491, 625 og 605 sett. I samme periode i 2008 (april-juli) ble det i snitt solgt 326 ruller per måned. Vi snakker altså i praksis om en fordobling av salget etter at prisen ble hevet. Se også: Biltema og Clas Ohlson gir deg rabatt i Sverige

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer