Nå fjernes endelig femsifrede nummer til kundeservice

Se hvordan selskapene vraker betalnumrene

De fleste følger kravet. Har ikke selskapet du ringer gjort det, kan du be om pengene tilbake.

ENKEL LØSNING: Å fjerne femsifrede telefonnummer var ikke spesielt komplisert. Her ser du hvordan Gjensidige tidligere hadde nummeret 03100, men nå oppgir 915 foran så nummeret i praksis er gratis å ringe. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
ENKEL LØSNING: Å fjerne femsifrede telefonnummer var ikke spesielt komplisert. Her ser du hvordan Gjensidige tidligere hadde nummeret 03100, men nå oppgir 915 foran så nummeret i praksis er gratis å ringe. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert

I sommer gikk Forbrukerombudet ut og forlangte at norske selskaper sluttet å bruke kostbare spesialnummer for kundeservice.

Blant annet femsifrede telefonnummer, som det koster penger å ringe til selv når du ikke kommer lenger enn telefonkøen.

Bakgrunnen var en EU-dom som bekreftet at det er ulovlig å «ta betalt» for kundeservice – selv om det ikke er selskapene som får pengene det koster å ringe numrene.

Fristen for å fjerne spesialnumrene, eller tilby vanlige nummer i tillegg, gikk ut søndag 15. oktober.

- Vi forventer rett og slett at de har gjort som vi har bedt om, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til Dinside.

Det har mange også gjort. Men ikke alle.

Mange har rydda opp

Dinside sjekket fredag 36 av selskapene som fikk et brev fra Forbrukerombudet. Alle disse skal ha brukt femsifrede eller andre spesialnummer for sin kundeservice.

24 av selskapene har nå på plass et vanlig, åttesifret telefonnummer, som i praksis er gratis å ringe for alle med fri ringing i mobilabonnementet. Noen av disse oppgir et slikt nummer i tillegg til sitt femsifrede.12 av selskapene har fortsatt femsifrede telefonnummer eller spesialnummer som 800-nummer.5 av disse oppgir i tillegg et vanlig nummer for de som befinner seg i utlandet. Men som Dinside har omtalt har ikke disse alltid fungert fra Norge.

- Det ser ikke ut til at alle har fulgt opp kravet ditt. Er du overraska?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer