Tidligere denne måneden la Finanstilsynet fram en rapport fra stedlige tilsyn i flere forbrukslånsbanker gjennomført over flere år.
Forbrukerrådet reagerer kraftig på funnene i rapporten.
- Konklusjonen er at når bankene blir gransket, avsløres det at de ikke klarer å utføre det bankhåndverket som samfunnet krever av dem, sier direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket i en pressemelding.
Det naturlige spørsmålet er om disse bankene i det hele tatt er skikket til å operere i markedet, fortsetter hun.
Overvurderer kundene
Bank Norwegian, Easybank, Instabank, Komplett Bank, Monobank og Santander Consumer Bank får alle negativ kritikk på ulikt vis, men fellesnevneren er at alle bankene har i betydelig grad overvurdert lånesøkernes betjeningsevne.
De seks bankene gir lån som de er fullt klar over «gir betydelig risiko for at kunden får betalingsproblemer», skriver Forbrukerrådet.
En tenkt lånesøker, som etter Finanstilsynets vurdering har for lite penger til overs for å kunne betjene ett forbrukslån, ville bli innvilget lån i alle de seks bankene når de bruker bankens verktøy for å vurdere lån.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger