I 2014 fikk Forbrukerombudet inn 2.569 klager på telefonsalg. Dette er mer enn dobbelt så mye som året før.
Klagestrømmen mot selskapet Uno Life stod for mye av økningen, men ikke alt. Og telefonsalg er i år, som så mange år tidligere, det nordmenn klager aller mest på.
Det er derfor på høy tid med en oppdatering på hvordan du kan beskytte deg mot telefonselgerne.
LES OGSÅ: Hør hvordan det gikk da en utenlandsk telefonselger ringte Dinside
Tips #1: Reserver deg
Alle nordmenn har rett til å reservere seg gratis mot telefonsalg, og alle selgere er pålagt å følge disse reservasjonene.
Dette er såre enkelt: Bare gå til Brønnøysundregisterets reservasjonssider og følg instruksjonene. Husk å skrive inn teleofnnummeret ditt, og huke av «Jeg vil også reservere meg mot markedsføring fra frivillige organisasjoner» om du ønsker det.
Over to millioner har allerede gjort dette, ifølge Forbrukerombudet. Men dessverre opplever mange at de likevel ringes av selgere.
LES OGSÅ: Veldedige organisasjoner ringer nordmenn som har reservert seg mot telefonsalg
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger