Å kjøpe noe gjennom Finn.no og aldri motta varen, er dessverre ikke uvanlig. Noen er til og med «så heldige» at de for eksempel bestiller et kamera og mottar en osthøvel.
Men du trenger ikke være en renspikka svindler for å bli en slik selger selv. For selv om Posten etter sigende «lever for å levere», er de også bare mennesker, og ting kan forsvinne.
Derfor må du som selger ta høyde for slikt, ellers kan det koste deg dyrt.
Egentlig kjøpers ansvar
Det mange ikke vet, er at det egentlig er kjøper som har ansvaret for en vare under transport ved kjøp fra private. Kjøpsloven sier nemlig at varen anses som levert i det Posten tar over, og når varen er levert, har selgeren gjort jobben sin.
Derfor har vi sett at kjøper har tapt i Forbrukertvistutvalget når de for eksempel har mottatt brekte gitarer etter Finn.no-kjøp.
Men Forbrukertvistutvalget (FTU) har i det siste behandla en rekke saker om Finn-varer som aldri kom, og hvor selger har fått ansvaret for postgangen. Fordi papirarbeidet ikke har vært i orden.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger