Selgere - hva vil de med meg?

Du kommer inn i en klesbutikk for å se på en genser som var utstilt i butikkvinduet. I utgangspunktet er du bare nysgjerrig på hvor mye den koster, eller hvordan stoffet kjennes. Før du vet ordet av det, kommer en smilende person bort til deg og spør vennlig om du vil ha hjelp? . Hvem er dette spør du - vi gir deg svaret.

Tror du denne karen er interessert i hva du spiste til middag igår?
Tror du denne karen er interessert i hva du spiste til middag igår? Vis mer
Publisert

Det er hyggelig at en totalt fremmed person tar seg tid til å snakke med deg, og det er mulig at du kunne trenge noen å snakke med. Vær imidlertid klar over at denne personen er er totalt uinteressert i din tantes svangerskap eller påsketuren på Hardangervidda i år. Selgeren, som vi velger å kalle dette individet, er ute etter pengene dine. Smilet og den sjarmerende personligheten er genuin, du er tross alt årsaken til at de lever.

Hvem er selgeren

Selgeren representerer butikken han eller hun jobber i. Ditt første inntrykk er derfor avhengig av hvordan selgeren opptrer. Om selgeren er pent kledd, ryddig, og har utseende med seg, vil du naturligvis tenke det samme om butikken.

Som kunde bør du vite at selgeren er blitt trent opp til å formidle sitt budskap på en slik måte at du ikke har noe annet valg enn å kjøpe. Heldigvis finnes det noen knep du som forbruker kan benytte for å beskytte deg selv.

Hva gjør selgeren

Selgeren ønsker å styre samtalen, og vil ofte stille spørsmål hvor du må foreta et valg. Eksempel - foretrekker du soltak eller air-condition? Slike spørsmål inngår i en behovsanalyse, hvor selgeren kartlegger hva du egentlig er ute etter. Det er viktig å ikke stille spørsmål hvor kunden kan svare nei. Eksempel liker du air-condition? I en behovsanalyse er det viktig for en selger at kunden "blottlegger" seg så mye som mulig. Det vil gjøre at selger letterekan pense selve salgsprosessen inn på et konkret produkt (et produkt som er "riktig" for deg)

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer