Sier kredittkortselskapene vil overvåke hva du kjøper

Formålet skal være å videreselge informasjonen til markedsføringsbruk.

HVA KJØPTE DU NÅ: Nå skal alt du kjøper overvåkes, ifølge det amerikanske nettstedet Cnet. Foto: colourbox.com
HVA KJØPTE DU NÅ: Nå skal alt du kjøper overvåkes, ifølge det amerikanske nettstedet Cnet. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kredittkortselskapene Mastercard og Visa skal være i full gang med å utvikle måter for å overvåke alle dine butikkjøp.

Informasjonen skal de selge videre for å oppnå mer personrettet markedsføring på nettet, skriver det amerikanske nettstedet Cnet.

Utvikler systemer

Ifølge Cnet jobber Mastercard med utviklingen av egne systemer for å gruppere forbrukernes kjøp i forskjellige markedsføringssegmenter - uten at de røper for mye om hver enkelt forbruker. Denne informasjonen skal de så selge videre til markedsføringsformål.

Også Visa skal jobbe med å utvikle et liknende system, skriver Cnet.

- At kredittkortselskapene ønsker å samle inn data fra forbrukernes kortbruk for videresalg til markedsføringsbruk, er helt uholdbart, sier Jorge Jensen, fagdirektør innen finans i Forbrukerrådet, og understreker at dette er problematisk i forhold til kredittkort-kundenes personvern.

Jensen påpeker at dette er en problemstilling som blir stadig mer aktuell, blant annet i forbindelse med app-er til smarttelefoner som samler inn data om brukeren, som uten tvil kan være interessante for næringsdrivende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer