Falske nettbutikker:

- Sjekk Google først

Rundt 300 000 nordmenn har det siste året opplevd å bli svindla i en nettbutikk. Slik kan du unngå det.

SVINDLES: Mange nordmenn lures av falske nettbutikker. Kjokkenbutikk.com er en av de falske nettbutikkene DinSide har omtalt det siste året. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
SVINDLES: Mange nordmenn lures av falske nettbutikker. Kjokkenbutikk.com er en av de falske nettbutikkene DinSide har omtalt det siste året. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du handlet på nettbutikk i god tro om at du faktisk får det du bestiller, men så ventet forgjeves på en pakke eller mottatt noe helt annet i posten? Da er du faktisk ikke alene.

Så mange som 300 000 nordmenn har det siste året blitt lurt ved netthandel. Det viser en undersøkelse fra betalingstjenesten Klarna, der ni prosent svarer at de er blitt lurt.

14 prosent oppgir samtidig at de ikke har mottatt produktet eller tjenesten de kjøpte.

Tror de ikke får hjelp

Samtidig svarer mange, faktisk 35 prosent av de som opplevde å bli lurt, at de ikke forventet å få hjelp fra noen. Verken butikk, betalingsløsning eller andre.

Opplever du nettsvindel bør du ta kontakt med kortutsteder og sende inn en kortreklamasjon, har Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, tidligere oppfordret overfor DinSide.

- Ta kontakt med kortutsteder og send inn en kortreklamasjon. Da kan du få refundert pengene, men husk å forsøke å ta kontakt med butikken først.

- Det viktige, men også det vanskeligste, er å gjennomskue at nettsida er falsk på forhånd. Hvis denne siden mot formodning er ekte, så har innehaveren en jobb å gjøre med å legge inn riktig firmainformasjon, inkludert firmanavn og organisasjonsnummer.

Klarnas bedrageriekspert, Jakob Johannesson, sier i en pressemelding at det er bemerkelsesverdig at så mange tror at de ikke får hjelp om de blir lurt på nett.

– Det er nemlig hjelp å få. Et eksempel er Klarnas kjøperbeskyttelse. Denne dekker alle våre betalingstjenester, og gjelder om du handler varer, tjenester eller billetter. Det gjør at du kan handle trygt på nett og være sikker på å få hjelp om noe skulle hende, sier han.

Søk opp nettbutikken

Klarna sier det er viktig å sjekke nettbutikken før du handler, og har noen enkle råd om hvordan du gjør det.

- Spesielt om det er en ny nettbutikk du ikke har brukt før, er det greit å sjekke den på Google og lese kundevurderingene i forkant, sier Klarnas bedrageriekspert, Jakob Johannesson, i en pressemelding.

- Hvordan jobber Klarna jobber for å unngå samarbeid med svindelbutikker og falske nettbutikker?

- Klarna har en halvautomatisk onboardingprosess som gjør at bedrifter raskt og enkelt kan ta i bruk Klarna. I den prosessen, er det lagt inn kontrollmekanismer for å forsikre seg om at bedriftene følger relevante lover og regler. Prosessen blir også tett overvåket av egne team hos Klarna. I tillegg gjøres det manuelle sjekker for å forhindre at butikker, som ikke møter våre etiske retningslinjer, blir partnere, forklarer Johannesson overfor DinSide.

Selskapet forteller at de kontinuerlig sjekker opp alle butikkene de jobber med for å forsikre seg om at de overholder selskapets krav og kriterier. I Norge samarbeider Klarna med over 12 000 nettbutikker.

- Hvis vi får flere klager på en spesifikk butikk, vil vi følge ekstra nøye med på denne og handle – enten ved å midlertidig stenge den, undersøke saken nærmere eller å avslutte kontrakten umiddelbart. Det er veldig viktig at Klarnas kunder føler seg trygge når de handler med oss. I situasjoner hvor butikkene ikke følger våre retningslinjer, handler vi raskt, understreker han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer