Amerikanske handelsmyndigheter og det amerikanske konkurransetilsynet har i en omfattende undersøkelse av over 100.000 varer i 1.033 butikker som bruker prisscannere, funnet at amerikanerne betaler feil pris én av tredve ganger. Der feil forekommer er to av tre i kundens disfavør.
Konkurransetilsynet utelukker ikke overfor DinSide at situasjonen kan være den samme i Norge. I så fall er situasjonen verre enn det tilsynets egne undersøkelser hittil har vist.
I rapporten som ble offentligjort 15. Desember av the Federal Trade Comission og det amerikanske handelsdepartementets nasjonale institutt for standarder, går det frem at fire av ti butikker var uten prisfeil og i syv av ti butikker utgjorde prisfeilen to prosent. Men totalt for alle varene og butikkene i undersøkelsen betaler altså amerikanerne feil pris én av tredve ganger. Når det var salg på en vare betalte kunden i gjennomsnitt 4,21 dollar for mye i to av tre feiltilfeller og 4,68 dollar for lite i én av tre feiltilfeller.
Matbutikker hadde de riktigste prisene, mens farvehandlere hadde flest feil. Det var imidlertid store variasjoner fra kjede til kjede og fra bransje til bransje. Ifølge undersøkelsen skyldes prisfeilene at prisendringer ikke har blitt oppdatert i datasystemene som styrer prisscannerne. Kunder opplever derfor én pris på varen, hyllen, annonsen eller på plakaten for så å få en annen pris etter at varen har blitt prisscannet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger