Det har blitt en jungel av nettbutikker der ute, og dessverre er det ikke alle som har til hensikt å selge deg produktene du betaler for – selv om de ser aldri så lekre ut designmessig og har norsk språk over hele fjøla.
Og det er lett å bite på. Mange opplever å bestille varer som aldri kommer, for senere å innse at nettbutikken de handlet fra bare var svindel. Kanskje blir kortet også trukket flere ganger enn én. Eller at produktet som ender opp i postkassa er uekte og ikke har i nærheten av samme kvalitet som originalen.
I denne artikkelen gir vi deg noen generelle tips om hva du bør se etter før du bestiller, slik at du kan gjøre en mer kvalifisert avgjørelse om nettbutikken er til å stole på eller ikke.
Ikke at vi skal være så kategoriske og påstå at nettbutikker som ikke består alle disse sjekkpunktene nødvendigvis er svindlere, men kanskje bør du la være å ta sjansen hvis det lyser mer enn én rød lampe.
1. Hvem er de?
En seriøs nettbutikk oppgir hvem de er. De har gjerne informasjon om hvor de holder til og et telefonnummer du kan nå dem på. Mange oppgir også firmanavnet og/eller organisasjonsnummeret sitt. Ifølge angrerettloven er det faktisk pålagt for å en norsk nettbutikk å oppgi adresse, e-post og organisasjonsnummer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger