Sjokkøkning

Dobesøkene har blitt dyrere det siste året.

DYRERE: Dorullene har også fått lide under prisøkningene. Foto: Karoline Guldbæk Olsen.
DYRERE: Dorullene har også fått lide under prisøkningene. Foto: Karoline Guldbæk Olsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det siste året har vært preget av store prisøkninger, og mange merker kanskje at det har blitt litt strammere i lommeboka.

Dagligvareprodukter vi alle er avhengig av har også økt i pris, og det inkluderer dopapir.

Men hvor mye mer må man gi for do-besøket nå?

GENIALT: Av og til kan det være lurt å ta vare på dorullkjernen når papiret er brukt opp, særlig når du må støvsuge kriker og kroker i hjemmet. Programleder: Embla Hjort-Larsen. Video: Dennis Appelong Hagbru / Håvard Bjørnerem. Vis mer

Dagbladet har besøkt hyllene til dagligvarekjedene Kiwi, Coop Extra og Rema 1000 for å undersøke hvor mye prisene har økt siden oktober 2020, fram til nå i januar 2023.

Dyrere «billigvarer»

Men før vi ser på grafene, kan vi oppsummere noen av funnene:

Alle dorull-pakkene vi har kunnet sammenlikne, har steget med 20 prosent eller mer, i perioden mellom oktober 2020 og januar 2023.

Kjedenes egne «billigmerker» er dorullene som har økt mest i pris hos alle kjedene.

Dorullene som har økt mest i pris av alle pakkene vi har sjekket, er Xtra, som selges hos Coop Extra. Pakken med åtte ruller koster 11,17 kroner per 100 meter i 2023, sammenliknet med 6,36 kroner per 100 meter i oktober 2020. Det er en økning på 75,63 prosent.

First Price sine doruller med åtte i pakningen kostet 6,47 kroner per 100 meter hos Kiwi i 2020. I 2023 koster 100 meter 9,59 kroner, som er en økning på 48,22 prosent.

Rema 1000 sin Prima-pakning med åtte ruller, har også hatt en markant økning. I oktober 2020 kostet 100 meter 6,54 kroner, sammenliknet med 9,34 kroner i januar 2023. Det er en økning på 42,81 prosent.

FÅR KRITIKK: Khloé Kardashian får kritikk etter en spøk hun utførte på søsteren Kourtney i helgen. Video: Rød Løper Vis mer

Coop Extra har en «plukk og miks»-kampanje på dorullene Nice and Soft, hvor man kan kjøpe to sekspakninger med doruller og spare noen kroner. I oktober 2020 kostet to pakker 52 kroner. I januar 2023 koster det 70 kroner. Det er en økning på 34,62 prosent.

Det er også verdt å merke seg at flere av dorull-merkene har endret antall doruller i pakkene, slik at sammenlikningsgrunnlaget blir noe mindre.

Prisene er hentet inn 23. og 24. januar 2023, og blir sammenliknet med priser som Dagbladet har hentet inn i tidligere saker.

Slik ser økningene ut:

Prisene øker igjen

1. februar er det igjen varslet prisøkninger på dagligvareprodukter, og professor Øystein Foros ved Norges handelshøyskole (NHH), er spent på hvordan dette vil utspille seg.

- Ut ifra det vi har sett, er det en betydelig økning i innkjøpsprisene for dagligvarekjedene, og dette kan slå ut, sier Foros til Dagbladet.

Foros snakker om den generelle prisøkningen, og ikke om doruller spesifikt.

I Norge kommer prisøkningene fast 1. februar og 1. juni hvert år. Da prisøkningene kom 1. juni 2022 så vi en økning 7,6 prosent og Foros tror vi kan forvente noe av det samme når 1. februar 2023 kommer.

Press på dagligvarekjedene

På den andre siden tror han også det økte presset på dagligvarekjedene kan spille inn.

- All oppmerksomheten på priser setter et press på kjedene. Ingen vil sitte som «Svarteper» og øke prisene mer enn hva som er vanlig, sier Foros.

Det er estimert at hver tiende nordmann nå kan anses som fattig, viser tall fra Statistisk sentralbyrå, og forbrukere er derfor mer prisbevisst enn noen gang før, tror Foros.

- Det skjerper konkurransen om de bevisste forbrukerne som ser på priser, sier professoren.

- Jeg er spent på hvordan oppmerksomheten rundt priser kommer til å påvirke kjedene.

- Unntakstilstand

Harald Kristiansen er kommunikasjonssjef for Coop Norge. Han sier til Dagbladet at prisøkningene på driftskostnader treffer hele verdikjeden.

- Vi er i en unntakstilstand, der global inflasjon og usikkerhet om råvaretilgang gir uforutsigbare rammebetingelser. Det er grunnen til at vi har opplevd en prisstigning den siste tida på en rekke varer, som toalettpapir, sier Kristiansen.

Grunnet konkurranselovgivning kan han ikke røpe hvor stor økning som kommer 1. februar.

- Kundene, som er de som eier oss, kan være trygg på at Coop ikke øker prisene mer enn nødvendig, og vi skal gjøre det vi kan for å holde så lave priser som mulig, sier Kristiansen til Dagbladet.

Dårligere lønnsomhet

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen som eier Kiwi, sier til Dagbladet at lønnsomheten gikk ned i 2022, til tross for at prisene gikk opp.

- Selv om prisene har gått mye opp, så er ikke dette noe vi tjener på, sier Søyland.

Hun sier at de har stor forståelse for at folk opplever at det er dyrere.

- Jeg tror jeg snakker for alle aktører i bransjen når jeg sier at dette er en situasjon vi helst skulle vært foruten, sier Søyland.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer