Sjokkpriser: - Høyeste vi har hatt

Leverandører melder om rekordhøye priser på reker. - Må overleve, sier bransjen.

REKORDPRISER: Drivstoffkostnadene gjør at rekeprisene blir dyrere. Foto: Taras Shparhala / Shutterstock / NTB
REKORDPRISER: Drivstoffkostnadene gjør at rekeprisene blir dyrere. Foto: Taras Shparhala / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Rekeprisene har skutt i været på grunn av drivstoffkostnadene og lavere salg.

- Det er en noe negativ trend at kostnadene har gått fort opp, men inntil videre går det greit, sier Simen Noer, daglig leder for Hvasser Reke og Fisk.

Det er særlig drivstoffkostnadene for fiskebåtene og frakt av varer som bekymrer Noer for framtida.

- Hvis utviklingen fortsetter så raskt så vil det være litt skummelt, sier daglig leder.

ØKT PRISER: Daglig leder Simen Noer sier de har økt prisene på reker fra i fjor. Foto: Privat.
ØKT PRISER: Daglig leder Simen Noer sier de har økt prisene på reker fra i fjor. Foto: Privat. Vis mer

Prisøkning

På Hvasser Reke og Fisk er kiloprisen 439 kroner for reker. Det er en økning på 40 kroner fra fjoråret.

- Det er det høyeste vi har tatt, sier Noer.

Han påpeker at de ikke har noen kontroll på innkjøpsprisen og må legge på et påslag så de selv kan overleve. Han opplever at kunder har forståelse for prisøkningen.

- For fiskerne som er ute og fisker har kostnadene økt dramatisk, og de må kompensere for det på et vis. Vi som driver på land har kostnader med frakt fra mottak til butikk. Drivstoff koster, og sjømat må oppbevares på kjøla.

HAI: Fiskeren Brett Reeder fikk plutselig en sitronhai på kroken - så skjer det som ikke skal skje. Video: Brandy Reeder / Storyblocks / Youtube Vis mer

- Ikke levedyktig

Lennart Danielsen, leder for Fiskerlaget Sør, mener næringen ikke lenger er levedyktig i området.

- Den ligger veldig dårlig an. Det er flere som henger i en tynn tråd og vil gå konkurs.

Han forteller at det er drivstoffprisene som er skyld i at rekene er så dyre.

160 kroner er minsteprisen fiskere får for reker per kilo i Sør-Norge. Den er fastsatt av fiskereide Fiskehav.

- Det er for å kompensere for den høye dieselprisen, og de klarer ikke kompensere for at det skal være lønnsomt for dem. Det dekker ikke prisen på drivstoff, sier Danielsen.

Han anslår at fiskerne måtte ha tatt opp til 250-300 kroner for at det skulle hatt mulighet til å tjene penger på det. Ifølge han står reker for ca. 70 prosent av næringen og dieselprisene har steget med ca. 300 prosent siden 2019.

Påvirker også i nord

Daglig leder i Cold Water Prawns, Knut Helge Vestre, sier de også er blitt påvirket av høye drivstoffkostnader. Den havgående flåten fisker reker i Barentshavet, og de eksporterer reker både i Norge og utenfor.

- Ja i aller høyeste grad. Oljeprisene har jo doblet seg. Det som reddet det litt for den havgående flåten er at fiskefangsten har vært god i år.

Sesongen for de i sør er totalt ødelagt mener Vestre.

Vestre anslår at prisen for pillede reker har økt med 15-20 prosent. Noen av deres båter produserer sjøfryste kokte reker med skall. De har ikke gått så mye opp.

- Men det er på grunn av enorme kampanjer fra dagligvarene, det gjenspeiler ikke verdien på varen. Den skulle vært dyrere ut ifra kostnadsstrukturen. Det er en kunstig pris som ikke er bærekraftig.

Det vil bli forbrukeren som blir nødt til å ta den regninga, ifølge Vestre.

Han legger til at en annen dyr kostnad for dem er en CO₂-avgift innenfor 250 mil. Dette gjør at det er havområder i Barentshavet som ikke har vært fisket i de siste 5-6 åra, ifølge Vestre.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer