Sjokkregning fra Tibber

Den nye fakturaendringen fra Tibber har ført til høye regninger og misnøye hos kunder.

REAGERER: Tibber-kunde synes ikke noe om den nye fakturapraksisen. Foto: Privat
REAGERER: Tibber-kunde synes ikke noe om den nye fakturapraksisen. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Forrige uke ble det annonsert at Tibber endrer faktureringspraksis. Tibber-kunder kunne fra 1. oktober oppleve en unormal høy regning i posten, da de må betale for strømforbruket i september, i tillegg til estimert forbruk for halve oktober.

En av dem som fikk en skyhøy regning, er Umar Hussain. Han har vært en trofast kunde siden Tibber startet opp, men nå reagerer han.

- Jeg synes ikke noe om denne løsningen, og jeg tror flere har reagert på det samme, forteller Hussain.

Vil ikke være banken til Tibber

Hussain har en enebolig i Oslo fra 70-tallet, som koster en del å holde varmt. Hussain fikk en strømregning på totalt 24 376 kroner, hvor 15 550 kroner var for det faktiske forbruket i oktober, mens de resterende 8787 kroner er for et estimert forbruk for halve oktober.

- Jeg som kunde skal ikke være banken til Tibber, sier Hussain.

Han føler de låner penger av ham og reagerer på fakturaen er betydelig større enn det faktiske forbruket.

Vi har spurt Tibber om hva de synes om at kunder føler seg som en slags bank for dem. Dette svarer de:

- Tibber kjøper inn og betaler for strøm på vegne av våre kunder, og fram til nå har vi lagt ut for kundene i opptil 45 dager før de betaler sin faktura. For at ikke kundene skal måtte betale mer for strømmen gjennom økte påslag, har vi derfor måtte redusere antall dager vi trenger å legge ut penger for kundene, svarer administrerende direktør og grunnlegger Edgeir Aksnes i Tibber.

Brått på

Tibber-kunden Hussain reagerer også på at fakturaen kom i går, 4. oktober og betalingsfristen er 14. oktober. Det vil si at kunder har ti dager på å betale regning for strømforbruket for både september, men også et estimert forbruk for halve oktober.

- Man har ikke forberedt seg i det hele tatt, sier Hussain.

Tibber forteller til DinSide at de er fullstendig klar over at dette kommer brått på kundene våre og beklager dette veldig.

- For å gjøre overgangen til ny ordning så fleksibel som mulig får kunden nå mulighet til å sette en fast forfallsdato selv, både for oktober og framover. Denne endringen kan han gjøre enkelt i appen. Samtidig gir vi kundene mulighet til å søke om å utsette betalingen i minst 30 dager gjennom vår partner, der de første 30 dagene vil være gebyrfrie, forklarer Aksnes.

Estimert pris

For september er satsen på 456,72 øre per kilowattime, mens på det estimerte forbruket for oktober har Tibber satt en sats på 456,73 øre per kilowattime.

FAKTURA: Det estimerte forbruket for halve oktober er på rundt 8000 kroner. Foto: Skjermdump
FAKTURA: Det estimerte forbruket for halve oktober er på rundt 8000 kroner. Foto: Skjermdump Vis mer

Det estimerte beløpet er langt høyere enn snittet har vært så langt i oktober. Slik forklarer Aksnes prisutgangspunktet:

- Vi har ikke tatt utgangspunkt i snittprisen fra september, men vi har tatt utgangspunkt i kundens faktiske forbruk i september når vi har estimert kundens forbruk for halve oktober. På denne måten vil estimeringen bli så realistisk som mulig, sier han og legger til:

- Strømmen blir altså ikke dyrere, og han vil ikke betale for mer enn strømmen han faktisk bruker. Hvis han bruker mindre strøm enn estimert får han restbeløpet godskrevet på neste faktura, men hvis han bruker mer enn estimert vil dette bli lagt til på neste faktura.

SKATTEKORT: Med høyere renter blir det mer renteutgifter å trekke fra på skatten i år. I forbindelse med det råder skatteetaten folk å sjekke skattekortet nøye, men hva bør man egentlig sjekke? Vi fikk økonomisk rådgiver, Lene Drange, til å forklare. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Trenger ikke betale hele regningen

Tibber-kunder fikk tilsendt e-post om fakturaendringene to dager før den skulle betales. Ifølge seksjonssjef Tonje Drevland i Forbrukertilsynet tok Tibber kontakt med Forbrukertilsynet i forkant av e-posten de sendte ut til kundene. De unngikk likevel å ta med informasjon om oppsigelsesretten.

Tibbers avtalevilkår har krav til en varsling på 14 dager. Grunnen til dette er at forbrukerne skal ha tid til å tenke på hva de synes om avtalene og velge om de vil gå med på dem eller ikke, forklarte Drevland til DinSide forrige uke.

- Når næringsdrivende bryter en slik avtale, vil det lett utgjøre en urimelig handelspraksis etter markedsføringsloven § 6, slik som i dette tilfellet, og det er forbudt.

- Som vi har påpekt overfor Tibber, er ikke avtalen gyldig endret. Det betyr at det faktisk er frivillig for kunder å betale hele regningen, påpekte seksjonssjefen forrige fredag.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer