Forrige uke ble det annonsert at Tibber endrer faktureringspraksis. Tibber-kunder kunne fra 1. oktober oppleve en unormal høy regning i posten, da de må betale for strømforbruket i september, i tillegg til estimert forbruk for halve oktober.
En av dem som fikk en skyhøy regning, er Umar Hussain. Han har vært en trofast kunde siden Tibber startet opp, men nå reagerer han.
- Jeg synes ikke noe om denne løsningen, og jeg tror flere har reagert på det samme, forteller Hussain.
Vil ikke være banken til Tibber
Hussain har en enebolig i Oslo fra 70-tallet, som koster en del å holde varmt. Hussain fikk en strømregning på totalt 24 376 kroner, hvor 15 550 kroner var for det faktiske forbruket i oktober, mens de resterende 8787 kroner er for et estimert forbruk for halve oktober.
- Jeg som kunde skal ikke være banken til Tibber, sier Hussain.
Han føler de låner penger av ham og reagerer på fakturaen er betydelig større enn det faktiske forbruket.
Vi har spurt Tibber om hva de synes om at kunder føler seg som en slags bank for dem. Dette svarer de:- Tibber kjøper inn og betaler for strøm på vegne av våre kunder, og fram til nå har vi lagt ut for kundene i opptil 45 dager før de betaler sin faktura. For at ikke kundene skal måtte betale mer for strømmen gjennom økte påslag, har vi derfor måtte redusere antall dager vi trenger å legge ut penger for kundene, svarer administrerende direktør og grunnlegger Edgeir Aksnes i Tibber.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger