Sju helsemyter du kan droppe

Disse etablerte sannhetene gjelder ikke lenger.

Trodde du at margarin var sunt? Tro om igjen. Foto: colourbox.com
Trodde du at margarin var sunt? Tro om igjen. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Verden går framover, og med den forskningen, noe som fører til at stadig flere «sannheter» kan tilbakevises. Forskningsnettstedet LiveScience har satt opp en liste over syv såkalte helsesannheter som den nyeste forskningen har vist at ikke har noe for seg likevel. Kanskje får du deg et par overraskelser her?

1. Løping ødelegger knærne

Mang en lege har anbefalt pasientene sine treningsformer som svømming eller turgåing i stedet for løping, på grunn av antakelsen om at sistnevnte på sikt vil føre til ødelagte knær. Ny forskning viser imidlertid at såkalt runner’s knee (langdistansekne), som er en smertetilstand i kneet som ofte rammer løpere, ikke bare kan unngås, men at løping til og med kan styrke knærne.

Les også: Trening styrker immunforsvaret

Den ene studien, som ble publisert i Skeletal Radiology i 2008, fulgte åtte av deltakerne i Wien Maraton 1997 i ti år. Av de åtte middelaldrende mennene var det bare én som hadde kneproblemer, men han hadde også hatt problemer med knærne før maratonen i 1997, og hadde sluttet å løpe. De resterende deltakerne løpte fortsatt lange distanser helt uten smerter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer