Sju minutter i uka er nok

Det er ikke så mye trening som skal til. Se helsegevinstene.

Sju minutters trening i uka skal forebygge diabetes, ifølge ny studie. Foto: Colourbox
Sju minutters trening i uka skal forebygge diabetes, ifølge ny studie. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Selv så lite som sju minutters hardtrening i uka kan hjelpe til med å forebygge diabetes, ifølge britiske forskere. Treningen hjelper til med å få kontroll på blodsukkeret, og helsegevinsten er stor. Dette skriver Reuters.

Pristest: Her trener du billigst

WHO anbefaler 30 minutter

De nye funnene er en gavepakke til de som ikke finner tid til å trene ifølge anbefalingene fra helsemyndighetene.

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO), anbefales du å være i fysisk aktivitet 30 minutter per dag de fleste dager i uka, for å forebygge og redusere risikoen for de mest utbredte livsstilssykdommene av vår tid; hjerte- og karsykdom, diabetes og noen krefttyper.

1,9 millioner dødsfall på verdensbasis skyldes fysisk inaktivitet, ifølge WHO.

Magen forkorter livet ditt

Like stor effekt som timevis med svette ...

Funnene er publisert i BioMed Central Endocrine Disorders, og bekrefter at selv små mengder trening kan gi helsegevinster.

- Dette er en så liten treningsmengde at du kan gjøre det uten å bli svett, sier James Timmons ved Heriot-Watt universitetet i Edinburgh, til Reuters.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer