Skaff deg klisterhjerne

Her er tipsene som får de små grå til å virke bedre.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bruker du hele morgenen på å lete etter nøklene dine - for så å finne ut at de står på utsiden av døra? Husker du ikke navnet på personen du nettopp hilste på?

Les også: Gap opp for bedre hukommelse

Er du over 27 år er risikoen stor for at din distré væremåte skyldes alderen din. Allerede da begynner nemlig din mentale kapasitet å forfalle.

Du blir dårligere på å resonnere og løse oppgaver, i det hele tatt jobber hjernen treigere.

Det er konklusjonen i en ny studie gjort ved universitetet i Virginia, publisert i tidsskriftet Neurobiology of Aging.

Les også: Dårlig humør bedrer hukommelsen

Aldersrelatert glemsomhet begynner å melde seg rundt 37-årsalderen. Heldigvis kan du gjøre noe for å skjerpe de små grå. Helsenettstedet Womens's Health har samlet noen av rådene som beviselig har god effekt på vår mentale kapasitet.

Gå for grønt

En studie publisert i tidsskriftet Neurology konkluderer med at to porsjoner grønnsaker daglig kan senke tempoet på det mentale forfallet med hele 40 prosent. Særlig grønne vekster som grønnkål er virksomme.

Les også: Drikk vekk demensen

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer