Nå kan det bli endringer i jernbaneloven og jernbaneansvarsloven.
- Jeg er svært fornøyd med at togpassasjerer nå får bedre rettigheter. Dette er rettigheter som forbrukerne har i forbindelse med så å si alle andre kjøp av varer og tjenester, mens jernbanen har hengt langt etter i utviklingen, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
De nye reglene innebærer at reisende kan få tilbakebetalt hele eller deler av billettprisen hvis toget er forsinket. Forbrukerne skal også ha krav på måltider, nødvendig overnatting, eller alternativ transport. I tillegg blir togoperatørene ansvarlig for å dekke eventuelle økonomiske tap eller ekstrautgifter som følge av forsinkelsen, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.
Les også: Forbanna kollektivtrafikk!
Håper på bedre togtilbud
Forbrukerombudet håper bedre forbrukerrettigheter vil føre til at NSB og andre aktører som tilbyr togtransport, vil bli flinkere på punktlighet og service. Dette kan igjen gjøre tog til et mer reelt alternativ til fly for mange reisende.
Rettighetene innføres som følge av en EU-forordning, og vil først og fremst ha betydning for reisende over lengre strekninger. Forbrukerombudet mener det fortsatt er stort behov for å bedre rettighetene til pendlere og andre reisende med periodekort, som opplever mindre men hyppige forsinkelser.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger