Forsikringsavtaleloven

Skal hindre forsikringer du ikke trenger

Et nytt lovforslag skal gi bedre forbrukerbeskyttelse mot unødvendige forsikringer. Forbrukerrådet mener endringene vil ha lite å si, og ber myndighetene heller ta selvstendige grep.

TIÅRSKAVALKADE: Her er noe av det som har preget oss mellom 2010 og 2020, ifølge forsikringsselskapene. I saken under kan du lese om forslaget til endringer i forsikringsavtaleloven, og hva disse endringene egentlig vil ha å si for deg. Video: NTB/NRK/Embla Hjort-Larsen. Foto: Rune M. Nesheim/Øystein Bergrud Fossum/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Justis- og beredskapsdepartementet la fredag fram et forslag om endringer i forsikringsavtaleloven.

Målet med lovendringen er, blant annet, å hindre at du som forbruker kjøper forsikringer du ikke trenger eller vil ha.

- De fleste av oss inngår mange forsikringsavtaler i løpet av livet, og valget av forsikring kan ha stor betydning. Denne lovendringen kan bidra til at du unngår å betale for noe du ikke trenger, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland i en pressemelding.

Vil det si at hvis vi kjøper en TV hos en elektronikkforhandler og blir tilbudt en «trygghetsforsikring» sammen med kjøpet, selv om vi egentlig har en dekkende innboforsikring, vil da denne tilleggsforsikringen bli forhindret om lovforslaget går gjennom?

Det skal fortsatt være lov å tilby forsikring sammen med andre produkter, men lovforslaget slår fast at du alltid skal du ha mulighet til å kjøpe TV-en uten å kjøpe forsikring samtidig. Hvis tilleggsforsikringen er noe du egentlig ikke har bruk for, skal du få vite om det, svarer Justisdepartementet overfor Dinside.

- Har lite å si for forbrukerne

Lovforslaget som nå foreligger gjennomfører deler av EUs forsikringsdistribusjonsdirektiv. Endringene som Justisdepartementet varsler, kommer altså fordi europeiske myndigheter ønsker å sikre forbrukere i forsikringsmarkedet.

Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet påpeker at moderniseringen av regelverket har vært godt kjent for den norske forsikringsbransjen lenge, og flere forsikringsaktører har allerede tilpasset seg de fleste endringene.

- Det er eksempelvis lenge siden behovsbasert salg av forsikring ble del av autorisasjonsordningene i forsikring. I tillegg finnes det flere digitale tjenester som sammenligner forsikringstilbud for forbrukere, Finansportalen.no er bare én av dem, sier Jensen til Dinside.

- I sum tror jeg ikke disse regelendringene har så mye å si for at forbrukere skal føle seg ivaretatt i forsikringsmarkedet, men endringene er jo heller ikke til skade, sier han videre.

UHELL I HJEMMET: I 2020 opplevde forsikringsselskapene en betydelig økning i antall skader hjemme hos kundene. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

- Viktig å lovfeste

Justis- og beredskapsminister Mæland mener det er fint at en del forsikringsaktører allerede har tilpasset seg flere av endringene som ble kjent for bransjen tilbake i 2016, for dette kan ha stor betydning for forbrukerne.

- Samtidig er det jo viktig å lovfeste pliktene, slik at alle må følge dem, sier Mæland til Dinside.

Savner «forsikringsregister»

Jensen i Forbrukerrådet etterspør samtidig at norske myndigheter har tatt noen selvstendige grep for å gjøre forsikringsmarkedet bedre for forbrukerne.

- For eksempel kunne Justisdepartementet sørget for at forsikringskundene har et sted å slå opp for å se hvilke forsikringer de har på ulike ordninger, enten det er via kredittkort, arbeidsgiver, fagforening, borettslag og hvilke de har kjøpt direkte, foreslår fagdirektøren.

Vi har allerede slike nasjonale oversiktstjenester for pensjon (egen pensjonskonto) og gjeld (gjeldsregistrene) der henholdsvis Finansdepartementet og Barne- og familiedepartementet har hatt sentrale roller for å etablere.

- Det skal ikke være spesielt krevende å etablere en tilsvarende tjeneste på forsikring, mener Jensen.

Med et slik «forsikringsregister» ville forbrukere lettere unngått dobbel- og trippelforsikringer, ettersom forsikring selges overalt, ifølge ham.

Mæland framholder at forsikringer kan ha stor betydning for den enkelte forbrukers økonomi, og lovendringene departementet nå foreslår, styrker beskyttelsen av forbrukerne.

- Det kan fortsatt være behov for mer, og det vil være viktig å følge den videre utviklingen i bransjen fremover, avslutter ministeren.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer