Året norske jordbær er på vei til butikk, og mange lar seg friste av de søte bærene. Men kommer du seint til butikk, er sjansen stor for at du møtes av halvfulle kurver.
Noen har prøvesmakt, noen har byttet til seg bær som ser penere ut, og noen har valgt å toppe kurven de kjøper - bare litt.
– Egoisme, sier jordbær-kjøper Kjell Sørensen til Nettavisen.
Jordbærbonde Geir Joa, som leverer jordbær lokalt i Stavanger og selger fra eget utsalg, synes også dette er en uting.
- Det er ikke greit. Det er akkurat som om du går i smågodthylla og tar en sjokolade, eller du går i tomatene og smaker på en tomat før du kjøper. Det er uakseptabelt!
Bytter til seg bedre bær
- Hva med å ommøblere på bærene i kurven, om noen er most i bunn?
- Det er ukjent for meg. Det skal være samme kvalitet på alle bærene i en kurv, sier Joa.
Det er det ikke for kjedene.
- Dessverre har det skjedd iblant at noen fyller ekstra bær i kurvene sine. Dette er noe vi ikke ønsker, både av hygieniske årsaker og av hensyn til andre kunder, sier Nora Mile Helgesen, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, til DinSide.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger